بلاگ

اخبار جدید و به روز دنیای تکنولوژی

image

گزانتلاسما

توسط چشم یار | 28 سپتامبر 2022

خلاصه آنچه که در این مقاله به آن می پردازیم:

گزانتلاسما چیست؟

چه کسانی مبتلا به این عارضه پوستی می شوند؟

آیا درمانی برای گزانتلاسما وجود دارد؟

روش های درمان گزانتلاسما کدام است؟

 

مدت زمان مطالعه: 5دقیقه

 

توده های چربی اطراف چشم که به ما هشدار بیماری قلبی می دهد. اگر گوشه پلک بالایی شما بیشتر از پلک پایینی زردرنگ شده باشد، احتمال اینکه گزانتلاسما داشته باشید وجود دارد. گزانتلاسما پالپبراروم شایعترین گزانتومای گوشه داخلی چشم می باشد. حالا گزانتوما چی هست ؟ توده هایی به کوچکی یک سر سوزن یا به بزرگی یک انگور که اغلب شبیه به برجستگی های صافی زیر پوست هستند. این توده ها باعث درد نمی شوند اگرچه ممکن با حساسیت و خارش همراه باشند. گزانتلاسما می توانند صاف یا برجسته باشند و با رسوبات کلسترول مثل چربی یا لیپید در زیر پوست ایجاد می شود.

گزانتلاسما به تنهایی مضر نیست ولی می تواند نشانه ای از بیماری قلبی باشد!!!

چه کسانی مبتلا به این عارضه پوستی می شوند؟

این عارضه نادر است، اما گاهی اوقات در صورت وجود سطوح بالای کلسترول یا سایر چربی ها در خون ، ممکن است به آن مبتلا شوید . حتی اگر سطح کلسترول شما نرمال باشد، ممکن است به آن مبتلا شوید. شیوع این بیماری 4% تخمین زده شده است؛ با بروز 1.1% در زنان و 0.3% در مردان. پس در زنان شایع تر از مردان است

اکثر افرادی که به آن مبتلا می شوند میانسال یا مسن هستند. افراد دارای اضافه وزن ، فشار خون بالا،دیابت در خطر بیشتر ابتلا به گزانتلاسما هستند. 

آیا درمانی برای گزانتلاسما وجود دارد؟

لکه ها به خودی خود از بین نخواهند رفت، آنها یا به همان اندازه می مانند یا در طول زمان رشد می کنند. اما اگر در مورد ظاهرآنها  نگران هستید با مراجعه به پزشک آنها را حذف کنید.

کلسترول خود را مدیریت کنید

کاهش کلسترول نیز ممکن است به درمان گزانتلاسما کمک کند. برای برخی افراد، تغییر در رژیم غذایی و انتخاب سبک زندگی ممکن است برای مدیریت کلسترول کافی باشد. برای کاهش کلسترول:

از سیگار کشیدن خودداری کنید واز  مصرف الکل خودداری کنید

حداقل 30 دقیقه در روز ورزش کنید

وزن متناسب و متعادل داشته باشید

مصرف چربی های اشباع شده را که در موادی مانند کره یافت می شود، محدود کنید

روش های درمان گزانتلاسما کدام است؟

کرایوتراپی

در این روش، با نیتروژن مایع یا مواد شیمیایی دیگر گزانتلاسما یا دانه‌های چربی اطراف چشم منجمد می‌شوند، و با این انجماد مرگ سلولی در آن‌ها اتفاق می‌افتد و درمان می‌شوند. این روش برای درمان همه نوع گزانتلاسما، موثر و کاربردی نیست.

جراحی

 جراحی یکی از روش‌های از بین بردن گزانتلاسما است که در محل ایجاد شده توسط جراح برش داده می‌شود و سپس بخیه زده می‌شود. این روش ممکن است همراه با درد و خونریزی باشد و در جای برش، لک و یا اسکار و جای بخیه ایجاد شود.

لیزر درمانی

لیزر فوتونا، یکی از موثرترین و بهترین روش‌های درمان دانه‌های چربی اطراف چشم است. لیزر درمانی با فوتونا یک روش غیر تهاجمی است و بدون درد، خونریزی، سوختگی، جراحی و بیهوشی انجام می‌شود، و بعد از درمان به دوران نقاهت و مراقبت نیاز نیست و بیمار می‌تواند بلافاصله بعد از درمان‌ کارهای روزمره خود را انجام دهد.