بلاگ

اخبار جدید و به روز دنیای تکنولوژی

image

پیوند قرنیه

توسط چشم یار | 28 سپتامبر 2022

خلاصه آنچه که در این مقاله به آن می پردازیم:

قرنیه چشم چه ساختار و سازوکاری دارد؟

پیوند قرنیه چه زمانی رخ می دهد؟

انواع پیوند قرنیه

 

مدت زمان مطالعه:10 دقیقه

قرنیه چشم چه ساختار و سازوکاری دارد؟

در قسمت جلویی کره چشم شما یک لایه نازک و شفافی وجود دارد که قسمت های مختلف چشم مانند؛ مردمک،عنبیه و زلالیه را پوشش می دهد. قرنیه مسئول متمرکز کردن نوری است که وارد چشم شما می شود. قرنیه از پروتئین و سلول تشکیل شده و هیچ رگی ندارد. زیرا؛ وجود رگ های خونی باعث کدر شدن قرنیه می شود و با مانع شدن در شکست نور بر بینایی تاثییر منفی می گذارد. از آنجا که رگ های خونی مواد مغذی را برای بافت ها فراهم می کنند، اشک و زلالیه این مواد را برای قرنیه فراهم می کنند. 

پیوند قرنیه

رایج ترین پیوند بافت در جهان، پیوند قرنیه است. سومین علت اصلی نابینایی در جهان که همان کدورت قرنیه است، با پیوند قرنیه اصلاح میشود. جالب است بدانید که اولین پیوند موفقیت آمیز قرنیه انسان در سال 1905میلادی  انجام شد.  در 20 سال گذشته پیشرفت در فناوری و تکنیک های جراحی به روند این موفقیت سرعت داد. برای اینکه شما بتوانید دید واضحی داشته باشید، قرنیه باید صاف و سالم و به دور از هرگونه زخم یا آسیب دیدگی باشد تا نور بهتر به چشم شما متمرکز شود. درپیوند قرنیه همان طور که از اسم آن مشخص است، قرنیه بیمار یا بافت زخمی قرنیه با بافت سالم جایگزین می شود. از شایع ترین دلایل پیوند قرنیه، بیماری به نام قوز که باعث تغییر شکل قرنیه می شود. 

چه زمانی نیاز به پیوند قرنیه است؟

اگر آسیب به قرنیه شدید باشد، چشم پزشک به شما پیشنهاد پیوند قرنیه را می دهد. این آسیب می تواند ناشی از موارد زیر باشد:

دیستروفی قرنیه
تورم قرنیه
زخم قرنیه
قوز قرنیه
کراتیت 

انواع پیوند قرنیه

نوع پیوند قرنیه بسته به این که کدام قسمت قرنیه، دچار آسیب شده متفاوت است؛ 

کراتوپلاستی نافذ در کودکان: این نوع پیوند قرنیه به دلیل خطر بالای پس زدگی پیوند در مقایسه با کراتوپلاستی بزرگسالان، بسیار چالش برانگیز است. پیوند قرنیه در کودکان نه تنها بینایی آن ها را بهبود نمی بخشد، بلکه موجب کاهش بینایی نیز میشود. بینایی ضعیف می تواند  نتیجه آب مروارید باشد. از نشانه های اصلی برای کراتوپلاستی نافذ در کودکان قوز قرنیه است. احتمال موفقیت  پیوند قرنیه در کودکان به اندازه بیماران بزرگسال امیدوار کننده نیست.

کراتوپلاستی نافذPK : در این نوع جراحی یک دکمه دایره ای شکل از بافت قرنیه حذف شده و بافت اهدا کننده جایگزین می شود. بخیه ها برای یک سال یا بیشتر بعد از جراحی باقی خواهند ماند. این نوع جراحی رایج ترین عمل کراتوپلاستی در چند دهه اخیر بوده است.

کراتوپلاستی لایه‌ای قدامی عمیقDALK : در این نوع عمل لایه های جلویی و میانی قرنیه آسیب می بیند. برای درمان قوز قرنیه یا برآمدگی قرنیه از این نوع جراحی استفاده میکنند.خطر پس زدن قرنیه در این نوع جراحی کم تر است.  همچنین مدت زمان بهبودی پس از عمل نیز کم تر می شود.

کراتوپلاستی اندوتلیالEK: اگر داخلی ترین لایه قرنیه آسیب ببیند، باعث متورم شدن قرنیه خواهد شد کراتوپلاستی اندوتلیال جراحی جایگزین کردن این لایه قرنیه با بافت اهدا کننده سالم است. 

پیوند قرنیه چه خطراتی دارد؟

مانند هر نوع جراحی دیگر، پیوند قرنیه نیز خطراتی دارد. برخی از مشکلات ممکن است بلافاصله پس از جراحی آشکار شوند و برخی دیگر ممکن است چند هفته یا چند ماه پس از جراحی آشکار شود. در ادامه سعی کردیم به برخی از خطراتی که پیوند قرنیه برای فرد ایجاد می کند اشاره کنیم.

پس زدگی پیوند قرنیه
آستیگماتیسم
آب سیاه (گلوکما)
یوئیت
جداشدگی شبکیه