بلاگ

اخبار جدید و به روز دنیای تکنولوژی

image

واقعیت مجازی چیست؟

توسط چشم یار | 7 نوامبر 2022

خلاصه آنچه در این خبرنامه به آن می پردازیم:

واقعیت مجازی چیست؟

انواع واقعیت مجازی

فرق بین AR و VR

آینده واقعیت مجازی

 

مدت زمان مطالعه:5 دقیقه

 

واقعیت مجازی چیست؟

واقعیت مجازی استفاده از فناوری رایانه برای ایجاد محیط های شبیه سازی شده است. این محیط شبیه سازی شده می تواند در 360 درجه کاوش شود. واقعیت مجازی کاربر را در محیط اطراف خود غوطه ور می کند. همچنین تجربه همه جانبه ای را در اختیار کاربر قرار می دهد. این امکان از طریق هدست واقعیت مجازی به دست می آید. مانند هدست‌هایی که برای امانت در کتابخانه OISE موجود است. از دیگر نمونه های قابل توجه هدست های واقعیت مجازی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • Oculus Rift
  • Samsung Gear VR
  • HTC Vive
  • Google Daydream View یا Google Cardboard

این هدست ها با حذف دنیای واقعی، ویدیو را برای هر چشم فراهم می کنند تا عمق دید مشاهده شود. پشتیبانی این فناوری به وسیله ردیابی سر و بدن برای اتصال دنیای مجازی به آنچه کاربر می بیند انجام می شود. کاربران به جای تماشای یک صفحه نمایش در مقابل خود در دنیای سه بعدی قرار می گیرند. محیط سه بعدی با سخت افزار و نرم افزار رایانه ایجاد شده است. هر چه کاربران عمیق تر بتوانند خود را در یک محیط واقعیت مجازی غوطه ور کنند و محیط فیزیکی اطراف خود را مسدود کنند، بیشتر می توانند آن را واقعی بپذیرند. واقعیت مجازی در واقع فناوری است که تلاش می کند تصاویر و ویدیوهای رایانه ای را بازسازی کند تا تجربیات بصری واقعی را تولید کند.

این تجربه همه جانبه و باورنکردنی به وسیله نمایشگری بین چشمان شما تقسیم می شود و یک اثر استریوسکوپی با صدای استریو ایجاد می کند. واقعیت مجازی به شما اجازه می دهد تا احساس کنید از لحاظ روحی و جسمی در آنجا هستید. دنیا با چرخاندن سرتان چرخانده می شود. همه‌گیری COVID-19 پذیرش واقعیت مجازی را بسیار تسریع کرد. زیرا افراد را از فواصل دور به هم متصل کرده و فضاهای مشترکی را ایجاد می‌کند که ایمن، قابل تنظیم و همه‌کاره هستند. در حال حاضر، انتظار می‌رود بازار واقعیت مجازی از 6.3 میلیارد دلار در سال 2021 به 84.09 میلیارد دلار در سال 2028 افزایش یابد. این افزایش نشان ‌دهنده این است که سرمایه‌گذاران چقدر در توسعه فناوری نوظهور مشتاق هستند.

انواع واقعیت مجازی

غیر غوطه ور: فناوری واقعیت مجازی غیر غوطه ور دارای یک محیط مجازی کامپیوتری است که در آن کاربر به طور همزمان از محیط فیزیکی خود آگاه است. بسته به برنامه، محیط نیز ممکن است صدا تولید کند. کاربر با استفاده از صفحه کلید، ماوس یا دستگاه های VR دیگر کنترلی بر محیط مجازی دارد، اما محیط به طور مستقیم با کاربر تعامل ندارد. مانند: بازی های ویدیویی که نمونه بارز واقعیت مجازی غیرقابل نفوذ هستند.

نیمه غوطه ور:  همیشه VR یکی از حوزه های کاربردی مهم برای سیستم ها اموزش فعالیت های واقعی بوده است. جذابیت شبیه سازی ها آنجایی مشخص می شود که می تواند آموزش مشابه یا تقریبا برابر با سیستم های واقعی، اما با هزینه کمتر و ایمنی بیشتری ارائه دهد. نمونه بارز آن آموزش های نظامی است.

غوطه ور کامل:  بالاترین سطح واقعیت مجازی را ارائه می دهد.  در حال حاضر، هیچ فناوری واقعیت مجازی کاملا همه جانبه ای وجود ندارد. کاربران از تجهیزات ویژه ای مانند کلاه ایمنی، عینک یا دستکش استفاده می کنند. بازی های اتوبومیل رانی نمونه ای از واقعیت مجازی فراگیر هستند که حس سرعت و مهارت های رانندگی را به کاربر القا می کند.

 

فرق بینAR وVR

AR و VR در جنبه های کلیدی با یکدیگر متفاوت هستند. با این حال، این تفاوت به این معنا نیست که یکی از دو فناوری بهتر از دیگری است، بلکه هر دو فناوری در حوزه‌های کاربردی مختلف برجسته می‌شوند.

VR یک محیط مجازی همه جانبه ایجاد می کند، در حالی که AR صحنه های دنیای واقعی را تقویت می کند.

VR   75درصد مجازی است، در حالی که AR تنها 25 درصد مجازی است.

VR به یک دستگاه هدست نیاز دارد، در حالی که AR نیاز ندارد.

کاربران  VRدر یک دنیای کاملاً تخیلی حرکت می کنند، در حالی که کاربران AR با دنیای واقعی در تماس هستند.

AR به پهنای باند بالاتری نسبت به VR نیاز دارد.

AR برای بهبود دنیای مجازی و دنیای واقعی در نظر گرفته شده است. واقعیت مجازی دنیای واقعی را با یک واقعیت تخیلی جایگزین می‌کند، که در درجه اول برای بهبود بازی‌ها طراحی شده است.

آینده نه چندان دور واقعیت مجازی

VR در یک دوره سریع تحول و رشد در حال حرکت است. با افزایش سرعت تحول دیجیتال، سازندگان واقعیت مجازی به موارد جدید باورنکردنی دست می یابند.

در فضای توسعه دهندگان VR، ابزارهای مبتنی بر هوش مصنوعی منجر به نسل جدیدی از تجربیات واقعیت مجازی شده است. الگوریتم‌های هوش مصنوعی با پردازش و تجزیه و تحلیل فعالیت‌ها، نظارت بر پیشرفت کارآموزان، ردیابی بیومتریک انسان و ایجاد محتوای خلاقانه‌تر، به اپلیکیشن‌ها قدرت می‌بخشند.

در رابطه با سخت‌افزار VR، شرکت‌ها در حال آزمایش فاکتورهای سبک‌تر هستند که برای تشدید کنتراست تصویر و تراکم پیکسلی با لنزهای پنکیک طراحی شده‌اند. شرکت ها همچنین در حال گسترش میدان دید برای دستگاه ها هستند که منجر به غوطه وری بیشتر در هنگام استفاده از هدست می شود.

شرکت‌های مبتکر همچنین سخت‌افزار بهتری را با پردازنده‌های سریع‌تر، ارگونومی و حتی فناوری بازخورد لمسی می‌سازند تا کاربران را بیشتر غرق کنند.

پیش‌بینی دقیق اینکه آینده VR ممکن است ما را به کجا برساند، دشوار است، به خصوص که صنعت با چنین سرعتی در حال توسعه است.

VR به‌عنوان یک ابزار قدرتمند، نه فقط برای سرگرمی، بلکه برای اهداف ضروری سازمانی، توجه را به خود جلب می‌کند.

 

منابع: https://www.marxentlabs.com/what-is-virtual-reality/

https://www.techtarget.com/whatis/definition/virtual-reality

https://www.britannica.com/technology/virtual-reality

https://www.xrtoday.com/virtual-reality/what-is-virtual-reality/