بلاگ

اخبار جدید و به روز دنیای تکنولوژی

image

واقعیت افزوده چیست؟

توسط چشم یار | 14 دسامبر 2022

خلاصه آنچه در این خبرنامه به آن می پردازیم:

واقعیت افزوده AR چیست؟

واقعیت افزوده چگونه کار می کند؟

واقعیت افزوده  AR چه کاربردهایی دارد؟

کاربرد واقعی و نمونه هایی از AR در مراقبت های بهداشتی

واقعیت افزوده در سلامت چشم

 

مدت زمان مطالعه: 10 دقیقه

 

واقعیت افزوده AR چیست؟

واقعیت افزوده یک نسخه بهبودیافته و تعاملی از یک محیط دنیای واقعی است. برخلاف واقعیت مجازی (VR)، که یک محیط کاملاً مصنوعی ایجاد می‌کند، کاربران AR یک محیط واقعی را با اطلاعات ادراکی تولید شده روی آن تجربه می‌کنند. واقعیت افزوده  از طریق عناصر بصری دیجیتال، صداها و سایر محرک‌های حسی از طریق فناوری هولوگرافی به دست  می آید. مزیت اصلی AR این است که می تواند اجزای دیجیتال و سه بعدی (3D) را با درک فرد از دنیای واقعی ترکیب کند.

واقعیت افزوده چگونه کار می کند؟

واقعیت افزوده را می توان در قالب های مختلفی از جمله در گوشی های هوشمند، تبلت ها و عینک ها ارائه کرد. AR ارائه شده از طریق لنزهای تماسی نیز در حال توسعه است. این فناوری به قطعات سخت افزاری مانند پردازنده، حسگرها، نمایشگر و دستگاه های ورودی نیاز دارد. دستگاه های تلفن همراه در حال حاضر معمولاً این سخت افزار را با حسگرهایی از جمله دوربین، شتاب سنج، سیستم موقعیت یاب جهانی (GPS) و قطب نماهای حالت جامد در دسترس دارند. این کمک می کند تا AR برای کاربر بیشتر در دسترس باشد.

واقعیت افزوده  AR چه کاربردهایی دارد؟

خرده فروشی: مصرف‌کنندگان می‌توانند از اپلیکیشن آنلاین فروشگاه استفاده کنند تا ببینند محصولاتی مانند مبلمان، قبل از خرید، در خانه‌های خود چگونه به نظر می‌رسند.

سرگرمی و بازی: AR را می توان برای همپوشانی یک بازی مجازی در دنیای واقعی استفاده کرد یا کاربران را قادر ساخت تا چهره خود را به روش های مختلف و خلاقانه در رسانه های اجتماعی متحرک کنند.

معماری: AR می تواند به معماران در تجسم یک پروژه ساختمانی کمک کند.

باستان شناسی: AR با کمک به باستان شناسان در بازسازی مکان ها به تحقیقات باستان شناسی کمک کرده است. مدل‌های سه‌بعدی به بازدیدکنندگان موزه و باستان‌شناسان کمک می‌کنند تا یک مکان حفاری را طوری تجربه کنند که انگار آنجا هستند.

 پزشکی: با استفاده از یک دستگاه نصب شده روی سر با قابلیت AR، یک جراح می تواند در طی یک عمل پزشکی، بدون استفاده از چندین دستگاه یا نمایشگر، موارد حیاتی بیمار را بررسی کند. در انجام این کار، پزشکان با احتمال کمتری ممکن است داده ها را اشتباه بخوانند یا اشتباه تفسیر کنند. AR  فرصت‌های ارزشمندی را برای متخصصان و ارائه‌دهندگان مراقبت‌های بهداشتی، پرداخت‌کنندگان، دستگاه‌های پزشکی و سایر بازیکنان در اکوسیستم مراقبت‌های بهداشتی ارائه می‌کند.

کاربرد واقعی و نمونه هایی از AR در مراقبت های بهداشتی:

1. مجازی سازی جراحی ها

جراحان می‌توانند از AR برای ایجاد مدل‌های دیجیتالی از جراحی‌های پیچیده استفاده کنند. مدل دیجیتالی کل فرآیند جراحی و جزئیات هر مرحله از عمل را نشان می‌دهد. در نتیجه، جراحان آمادگی بیشتری برای رسیدگی به موارد احتمالی را دارند. برای مثال، سیستم ستون فقرات xvision که توسط Augmedics (شیکاگو، IL) توسعه یافته است، یک سیستم راهنمایی جراحی AR پیشرفته است که به جراحان اجازه می دهد آناتومی بیمار را از طریق پوست و بافت، (مانند نحوه مشاهده اشعه ایکس) ببینند. دید شبیه اشعه ایکس به جراحان این امکان را می‌دهد تا ابزارها و ایمپلنت‌ها را در طول عمل‌های ستون فقرات به دقت هدایت کنند.

2. تشخیص دقیق علائم 

برای بسیاری از بیماران توضیح دادن شرایط فعلی سلامت خود برای پزشکان دشوار است. برخی از بیماران ممکن است علائم خود را اغراق کنند، در حالی که برخی دیگر فقط اطلاعات کمی را به اشتراک می گذارند. این می تواند منجر به تشخیص نادرست و درمان اشتباه شود. AR این مشکل را با ارائه یک راه ساده و مفید به بیماران برای بررسی علائم و وضعیت فعلی سلامت خود به تنهایی حل می کند. پزشکان همچنین می‌توانند گزارش‌های سلامتی پیش‌بینی‌شده توسط AR را تجزیه و تحلیل کنند و راه‌حل‌های دقیق و درمان‌های بهبود سبک زندگی را برای کمک به تناسب اندام و سلامت بیمار پیشنهاد کنند.

واقعیت افزوده در سلامت چشم

برخلاف سایر تخصص‌ها، چشم‌پزشکی ارتباط نزدیکی با AR دارد زیرا اکثر سیستم‌های AR مبتنی بر سیستم‌های بینایی هستند. کاربردها در تشخیص بیماری و سلامت چشم ارزش کاوش را دارد. اگرچه موانع سخت‌افزاری در حال حاضر توسعه AR در چشم‌پزشکی را محدود می‌کند، اما AR با پیشرفت سریع فناوری و تحقیقات عمیق‌تر، به پتانسیل خود پی خواهد برد. همچنین نقش مهمی در چشم‌پزشکی در آینده ایفا خواهد کرد. بیماری های چشمی که از AR برای درمان آن ها استفاده می شود عبارتند از: نقص میدان بینایی، سندروم کمبود دید رنگی، کم بینایی، نابینایی، شب کوری، دگرگونی و آمبلیوپی.