بلاگ

اخبار جدید و به روز دنیای تکنولوژی

image

هر آنچه درباره رتین باید بدانید!

توسط چشم یار | 21 دسامبر 2022

خلاصه آنچه در این خبرنامه به آن می پردازیم:

رتین یا شبکیه چشم چیست؟

ساختار و عملکرد شبکیه چشم

شبکیه از چند لایه تشکیل شده است؟

شبکیه چشم چگونه تغذیه می شود؟

روش های جدید درمان بیماری های شبکیه(رتین)

نقش هوش مصنوعی در تشخیص بیماری های شبکیه

 

مدت زمان مطالعه: 7 دقیقه

رتین یا شبکیه چشم چیست؟

شبکیه لایه‌ای از سلول‌های گیرنده نور و سلول‌های گلیال در چشم است. شبکیه فوتون‌های ورودی را می‌گیرد و آنها را در مسیرهای عصبی به عنوان سیگنال‌های الکتریکی و شیمیایی برای مغز ارسال می‌کند تا تصویر بصری را درک کند. شبکیه در بخش خلفی قرار دارد و داخلی ترین لایه را در میان دیگر لایه های اصلی چشم که شامل مشیمیه عروقی و صلبیه فیبری است، تشکیل می دهد. فرد در طول زندگی خود ممکن است دچار بیماری هایی در شبکیه شود. این بیماری ها می تواند تهدیدی برای بینایی فرد باشد.

ساختار و عملکرد شبکیه (رتین) چشم

سلول های گیرنده نوری

سلول‌های گیرنده نوری شامل میله‌ها و مخروط‌ها هستند. این سلول ها زیر لایه‌های شبکیه قرار دارند. میله ها در نور کم (دید اسکوتوپی) حساس تر هستند و در حاشیه شبکیه قرار دارند. مخروط ها در نور روز حساس تر هستند (دید عکاسی) و طول موج های نور رنگی را جذب می کنند. مخروط ها در مرکز شبکیه چشم در فووئا قرار می گیرند. تقریباً 6 میلیون مخروط و اغلب بیش از 100 میلیون میله در شبکیه وجود دارد. سه نوع مخروط شامل تریتان ها، دوترانس ها و پروتان ها وجود دارد که به ترتیب برای تشخیص طول موج های کوتاه، متوسط ​​و بلند نام گذاری شده اند. از نظر حس کردن نور رنگی، هر نوع سلول مخروطی می تواند به ترتیب طول موج های آبی، سبز و قرمز را تشخیص دهد. درک طیف نور مرئی توسط انسان، به وسیله همپوشانی طیف های طول موج قابل تشخیص (بین سه نوع مخروط)  انجام می شود. سلول های میله ای حاوی رودوپسین هستند که یک رنگدانه حساس به نور است که از شبکیه ساخته شده است و امکان جذب فوتون ها را فراهم می کند. شبکیه یک آلدئید ویتامین A است که ویتامین A را به یک جزء غذایی ضروری برای تسهیل مسیر انتقال نور تبدیل می کند. کمبود ویتامین A یک عامل خطرناک برای نابینایی در کودکان خردسال است.

لایه های شبکیه (رتین)

شبکیه، به طور خاص، به ده لایه مجزا تقسیم می‌شود. لایه های رتین به ترتیب از درونی‌ترین لایه‌های نزدیک به مردمک تا لایه‌های دورتر به سمت خلفی و محیطی کره چشم عبارتند از:

لایه فیبر عصبی شبکیه( Retinal Nerve Fiber Layer)

لایه سلول گانگلیونی(Ganglion Cell Layer)

لایه پلکسی شکل داخلی   (Inner Plexiform Layer)

لایه هسته ای داخلی (Inner Nuclear Layer)

لایه پلکسی فرم بیرونی(Outer Plexiform Layer)

لایه هسته ای بیرونی(Outer Nuclear Layer)

 لایه گیرنده نوریPhotoreceptor Layer))

اپیتلیوم رنگدانه شبکیه (Retinal Pigment Epithelium)

ماکولا

 ماکولا حساس ترین ناحیه شبکیه را تشکیل می دهد و بالاترین حدت بینایی را ارائه می دهد. لوتئین و زآگزانتین کاروتنوئیدهایی هستند که رنگدانه های ماکولا را تشکیل می دهند و رنگ زرد تولید می کنند. رنگدانه های ماکولا دارای خواص ضد التهابی و فیلترکردن نور ابی است.  تحقیق ها نشان داده است که مکمل های غذایی دارای لوتئین و زآگزانتین باعث افزایش تراکم رنگدانه می شود. همچنین خطر ابتلا به رتینوپاتی دیابتی را در بزرگسالان و رتینوپاتی نارس در نوزادانی که نارس به دنیا می آیند  را کاهش می دهد. در مرکز ماکولا یک فرورفتگی بدون عروق به نام فووآ وجود دارد که حاوی غلظت بالایی از مخروط ها است.

شبکیه چشم چگونه تغذیه می شود؟

عروق خونی و مشیمیه، شبکیه را تغذیه می کنند. مشیمیه لایه‌های بیرونی شبکیه را تامین می‌کند. در حالی که شاخه‌های رگ‌های خونی مهم،  لایه‌های داخلی شبکیه را تامین می‌کنند. چند نمونه از عروق و رگ های خونی که شبکیه را تغذیه می کنند، در زیر آمده است.

شریان مرکزی شبکیه :رگ اصلی که لایه های داخلی شبکیه را تامین می کند. این رگ داخل غلاف عصب بینایی حرکت می کند و به طور مشابه در دیسک بینایی به چشم نفوذ می کند. شریان مرکزی شبکیه به دو قسمت فوقانی و تحتانی تقسیم می شود که سد خونی شبکیه  را تشکیل می دهند.

ورید مرکزی شبکیه : مسیر اصلی تخلیه شبکیه است و در امتداد شریان مرکزی شبکیه در داخل غلاف عصب بینایی حرکت می کند.

مشیمیه: دومین لایه اصلی یا تونیک چشم که لایه‌های خارجی شبکیه را تغذیه می‌کند. غشای Bruch بین لایه اپیتلیال رنگدانه شبکیه و کوریوکاپیلاریس قرار دارد و غشای پایه مشیمیه را تشکیل می دهد. choriocapillaris، همچنین به عنوان لایه مویرگی مشیمیه شناخته می شود. شبکیه شامل عروق لنفاوی نیست.

بیماری های مربوط به شبکیه (رتین)

جداشدگی شبکیه: قطع شدن لایه های شبکیه بین اپیتلیوم رنگدانه شبکیه و لایه های عصبی داخلی شبکیه که منجر به ایسکمی و متعاقب آن انحطاط گیرنده نوری می شود.

انسداد شریان شبکیه: انسداد شریان مرکزی شبکیه یا شریان های شبکیه شاخه ای، منجر به ایسکمی شبکیه و از دست دادن شدید بینایی می شود. انفارکتوس منجر به ایسکمی در لایه های داخلی شبکیه می شود که منجر به از دست دادن بینایی و گاهی اوقات خونریزی شبکیه می شود.

دژنراسیون ماکولا مرتبط با سن: دژنراسیون ماکولا وابسته به سن - یک بیماری تخریب کننده عصبی که اتصال بین لایه های عصبی شبکیه و اپیتلیوم رنگدانه شبکیه (RPE) را به خطر می اندازد و منجر به از دست دادن شدید بینایی مرکزی می شود.

رتینوبلاستوما: رتینوبلاستوما (سرطان شبکیه) نوع نادری از سرطان چشم است که می تواند کودکان خردسال، معمولا زیر 5 سال را تحت تاثیر قرار دهد. در مراحل اولیه رشد کودک، سلول های چشم شبکیه خیلی سریع رشد می کنند و سپس رشد نمی کنند. اما در موارد نادر، 1 یا چند سلول به رشد خود ادامه می دهند و سرطانی به نام رتینوبلاستوما را تشکیل می دهند

روش های جدید درمان بیماری های شبکیه(رتین)

نانوپزشکی یک روش نسبتاً جدید برای رساندن دارو به شبکیه چشم است. که شامل استفاده از نانوذرات مهندسی زیستی مانند هیدروژل‌ها، لیپوزوم‌ها و پلیمرهای مصنوعی برای حمل و رساندن دارو به بافت‌های هدف می‌شود. این نانوذرات گمانه‌زنی‌هایی را در مورد اندازه و ترکیب غشا مهندسی کرده‌اند. همچنین می توانند ساختارهای انتخابی مانند سد خونی شبکیه و سدهای خونی آبی را دور بزنند تا به‌جای تمام بافت‌های مجاور، شبکیه را به طور خاص هدف قرار دهند.

عمل های لیزری شبکیه

جداشدگی شبکیه اغلب با جراحی (توسط مرزبندی) لیزری ترمیم می شود. در واقع لیزر باعث افزایش چسبندگی بین لایه های عصبی شبکیه و اپیتلیوم رنگدانه شبکیه می شود. فتوکواگولاسیون لیزری معمولاً برای جداشدگی‌های کوچک استفاده می‌شود، زیرا این روش تنها با محدود کردن پیشرفت مایع زیر شبکیه، به عنوان یک مانع عمل می‌کند.

در موارد کدر شدن زجاجیه، مانند هیالوز استروئیدی یا کشش شبکیه ای، ویترکتومی یک روش معمول است. ویترکتومی شامل برداشتن زجاجیه است که از طریق

pars plana صلبیه انجام می شود.

 نقش هوش مصنوعی در تشخیص بیماری های شبکیه

بیماری های شبکیه و عصب بینایی، از شایع ترین علل کاهش بینایی برگشت ناپذیر در سطح چشم هستند. به همین دلیل تشخیص زود هنگام آن ها می تواند از نتایج جبران ناپذیری جلوگیری کند. هوش مصنوعی AI با یافتن کاربردهایی در تشخیص پزشکی، گسترش یافته است. کاربرد تکنیک‌هایDeep- Learning آموزش‌دیده بر روی تصاویر فوندوس رنگی، پتانسیل بالایی برای ارائه عملکرد نزدیک به متخصص برای تشخیص خودکار بیماری‌های شبکیه، از جمله رتینوپاتی دیابتی (DR)، دژنراسیون ماکولا وابسته به سن (AMD)  نشان داده است.  مجموعه چشم یار نیز موفق شده است تا این لحظه قریب به 5 بیماری شبکیه را بر اساس داده تخصصی از جنس تصویر و اطلاعات آماری مورد بررسی، تحلیل و تشخیص قرار دهد.