بلاگ

اخبار جدید و به روز دنیای تکنولوژی

image

نقش دستگاه های مجهز به هوش مصنوعی در تشخیص بیماری های چشمی Eyeque

توسط چشم یار | 21 مه 2023

خلاصه آنچه در این خبرنامه به آن می پردازیم:

نقش دستگاه های مجهز به هوش مصنوعی در تشخیص بیماری های چشمی

انواع دستگاه های تشخیصی بیماری های چشمی

دستگاه eyeQue چیست؟

 

مدت زمان مطالعه: 5 دقیقه

نقش دستگاه های  مجهز به هوش مصنوعی در تشخیص بیماری های چشمی

در این خبرنامه و خبرنامه های بعدی به دستگاه های مجهز به هوش مصنوعی اشاره خواهیم کرد که نقش پررنگی در سلامت چشم ایفا می کنند. از مهم ترین شرکت های مطرح در این حوزه می توان به موارد زیر اشاره کرد.

    • Eyeque
    • Volk
    • DeepMind
    • Tokai
    • Hoya
    • Zeiss
    • Clarity
    • Altris
    • RetinAI

دستگاه های مجهز به هوش مصنوعی برای تشخیص بیماری های چشمی بسته به نوع تصاویر یا داده هایی که در حال تجزیه و تحلیل آن هستند، از مکانیسم های مختلفی استفاده می کنند. به طور کلی، بیشتر آنها از یادگیری ماشین به ویژه یادگیری عمیق استفاده می کنند. یادگیری عمیق زیرمجموعه ای از یادگیری ماشینی است که شامل آموزش شبکه های عصبی مصنوعی مختلفی برای تشخیص الگوها  بوده که از مهم ترین اهداف پیش­بینی یک مشخصه است. در زمینه تشخیص بیماری های چشمی، الگوریتم های یادگیری عمیق را می توان بر روی مجموعه داده های بزرگی از تصاویر پزشکی، مانند تصاویر فوندوس یا OCT آموزش داد.

انواع دستگاه های تشخیصی بیماری های چشمی

دستگاه های تشخیصی بیماری های چشمی، را می توان به دو دسته تقسیم نمود.

دسته اول دستگاه هایی که فرد می تواند بدون مراجعه حضوری به پزشک از آن ها جهت تشخیص بیماری چشمی استفاده کند.

دسته دوم دستگاه هایی که به کمک پزشکان می آیند تا فرایند تشخیص بیماری را تسریع کنند.

دستگاهEyeQue

شرکت EyeQue در توسعه دستگاه های تست بینایی در منزل به طور تخصصی دستگاه و نرم افزارهایی را تولید می کند. تمرکز اصلی این شرکت بر روی ارائه راه‌حل‌های مقرون‌به‌صرفه و راحت برای آزمایش‌های چشمی در منزل است. براین اساس کاربران  این امکان را دارند که سلامت بینایی خود را بدون مراجعه حضوری به متخصص چشم پیگیری کنند.

EyeQue Vision Check یکی از دستگاه هایی است که فرد می تواند بدون مراجعه حضوری به پزشک از آن جهت تشخیص بیماری های رایج عیوب انکساری استفاده کند. این دستگاه از فناوری جدیدی در تعیین نمره چشم استفاده می‌کند که مبتنی بر اپلیکیشن تلفن هوشمند و هوش مصنوعی است.  سازوکار دستگاه های EyeQue شامل ترکیبی از سخت افزار و نرم افزار است.

این تجهیزات شامل دو بخش اصلی هستند:

  • EyeQue Insight Check
  • EyeQue Vision Check

هر کدام از این دستگاه ها شامل یک نرم افزار مجزا است. نرم افزار دستگاه EyeQue Insight Check یک برنامه تلفن همراه بوده است.که اطلاعات تغییرات دقیق بینایی را به موبایل انتقال می دهد.

 نرم افزار دستگاه EyeQue Vision Check نیز دارای برنامه تلفن همراه خاص خود است که نتایج تست بینایی سنجی را به موبایل انتقال می دهد. در پست های آتی عملکرد دقیق این دستگاه ها را به صورت تخصصی بررسی می کنیم.

EyeQue Vision Check

یک دستگاه دستی است که به گوشی هوشمند متصل می شود و از یک سری لنز برای اندازه گیری عیوب انکساری مانند میزان نزدیک بینی، دوربینی و آستیگماتیسم در هر چشم استفاده می کند. این دستگاه همچنین فاصله مردمک یا فاصله بین مراکز مردمک را اندازه گیری می کند که برای نصب صحیح عینک مهم است. پس از انجام اندازه‌گیری‌ها، داده‌ها به اپلیکیشن EyeQue ارسال می‌شود. اپلیکیشن از الگوریتم‌های هوش مصنوعی برای تجزیه و تحلیل داده‌ها و تعیین نمره چشم استفاده می‌کند.

EyeQue Insight Check

از عینک اپتیکال و یک گوشی هوشمند  برای آزمایش حدت بینایی استفاده می کند. پس از دانلود اپلیکیشن EyeQue Insight و فعال سازی حساب کاربری، کاربر دستورالعمل هایی را برای شروع تست بینایی چشم انجام می دهد. پس از اتصال عینک به گوشی هوشمند، کاربر از طریق عینک  یک سری حرف E را در یکی از چهار جهت (بالا، پایین، چپ و راست) می‌بیند. هنگامی که کاربر آزمایش را انجام داد، نتیجه آزمایش در قالبی که معمولاً برای توصیف حدت بینایی استفاده می‌شود نشان داده می‌شود.