بلاگ

اخبار جدید و به روز دنیای تکنولوژی

image

نزدیک بینی چشم

توسط چشم یار | 28 سپتامبر 2022

آنچه در این مقاله می خوانیم:

  • نزدیک بینی Myopia

  • علت اصلی  نزدیک بینی چیست؟

  • علائم نزدیک بینی چیست؟

  • آیا نزدیک بینی با افزایش سن بدتر می شود؟

  • نزدیک بینی چگونه درمان می شود؟

زمان تقریبی مطالعه: 10 دقیقه

نزدیک بینی  Myopia 

یک دسته از افراد هنگام رانندگی، خواندن تابلوهای راهنمایی رانندگی از دور برایشان بسیار دشوار بوده و زمانی که به حد کافی نزدیک شدند برایشان قابل تشخیص است و هنگام خواندن کتاب از نزدیک برایشان راحت تر می باشد. این دسته از افراد، افراد نزدیک بین شناخته می شود. نزدیک بینی یک اختلال بینایی بسیار شایع است که معمولاً قبل از 20 سالگی تشخیص داده می شود. افراد مبتلا به نزدیک بینی دیدن اشیاء با فاصله چند متری را تحت تاثیر و دشوار می سازد مانند خواندن تابلوهای راهنمایی رانندگی و دیدن اشیاء در نزدیکی آن ها آسان است مانند خواندن کتاب.

البته برخی متخصصان معتقدند که اگر کودکان زمان قابل توجهی صرف فعالیت هایی از نزدیک کنند، مانند: مطالعه یا استفاده از تلفن هوشمند و کامپیوتر کنند ممکن است خطر ابتلا به نزدیک بینی را افزایش دهند.

علت اصلی  نزدیک بینی چیست؟

متخصصان چشم هنوز از علت دقیق نزدیک بینی مطمئن نیستند، اما معتقدند که ترکیبی از عوامل ارثی (یکی از والدین یا هر دوی آن ها به این عارضه مبتلا باشند) و یا محیطی ( در محل کار از تلفن هوشمند و یا رایانه بسیار استفاده کنید) می باشد.

حال علت اصلی نزدیک بینی چیست؟ در چشم انسان دو بخش قرنیه و عدسی در تشکیل تصاویر در چشم نقش موثری دارند. یک چشم عادی نور را از محیط دریافت می کند و نور بر شبکیه حساس چشم متمرکز می شود. حال فرد مبتلا به نزدیک بینی نور به درستی بر شبکیه چشم متمرکز نمی شود. به بیان دیگر، کره چشم شما از جلو به عقب بیش از حد دراز است یا قرنیه بیش از حد خمیده است یا اشکالی در شکل لنز شما وجود دارد. نوری که وارد چشم شما می شود به جای تمرکز بر روی شبکیه، جلوی آن متمرکز می شود و اجسام دور را مبهم نشان می دهد. زمانی که اپتومتریست یک نسخه از نمره چشم شما تهیه می کند،هر چه عدد درج شده منفی تر باشد نزدیک درجه ضعیف بودنش بیشتر است. به عنوان مثال چشم نزدیک بینی -2.00 از -1.00 ضعیف تر است.

نزدیک بینی معمولا در دوران کودکی ظاهر می شود. به طور معمول، این وضعیت کاهش می یابد، اما می تواند با افزایش سن بدتر شود.

علائم نزدیک بینی چیست؟

اگر نزدیک بین هستید، ممکن است علائم زیر را داشته باشید:

  • اجسام دور تار یا مبهم به نظر می رسند.
  • موارد بستن واضح به نظر می رسند.
  • سردرد.
  • خستگی چشم.
  • چشمک زدن.
  • خستگی هنگام رانندگی، ورزش کردن یا نگاه کردن به فاصله چند فوتی.

یک سری از علائم هستند که در دوران کودکی رخ می دهند پس مراقب علائم زیر باشید:

  • نمرات ضعیف مدرسه
  • کاهش ناگهانی میدان دید
  • نگه داشتن وسایل و مخصوصا کتاب در نزدیکی صورت

اکثر موارد نزدیک بینی خفیف هستند و به راحتی با عینک، لنزهای تماسی یا جراحی انکساری کنترل می شوند. با این حال، در موارد نادر اختلالات شدیدتری ایجاد می شود.

چشم بالا: نزدیک بینی چشم پایین: دارای نزدیک بینی با استفاده از عینک

نزدیک بینی بالا: یک نوع ارثی نادر از نزدیک بینی درجه بالا، نزدیک بینی بالا نامیده می شود. زمانی اتفاق می‌افتد که کره چشم کودک شما بلندتر از آنچه باید باشد یا قرنیه بیش از حد شیب دار باشد. نزدیک بینی بالا معمولاً در سنین 20 تا 30 سالگی بدتر نمی شود. ممکن است خطر ابتلا به بیماری های بینایی جدی تری مانند آب مروارید، جدا شدن شبکیه و گلوکوم را در کودک شما افزایش دهد. در صورت عدم درمان، عوارض بالای نزدیک بینی می تواند منجر به نابینایی شود، بنابراین معاینه منظم چشم بسیار مهم است.

نزدیک بینی دژنراتیو: یک شکل نسبتا نادر اما جدی که معمولا در اوایل دوران کودکی شروع می شود، نزدیک بینی دژنراتیو است. این شکل شدید است زیرا به شبکیه آسیب می رساند و یکی از علل اصلی کوری قانونی است.

آیا نزدیک بینی با افزایش سن بدتر می شود؟

بله میشه. به خصوص در دوره ی رشد نوجوان و جوانان، زمانی که بدن به سرعت رشد می کند، نزدیک بینی می تواند بدتر شود. در سن 20 سالگی، نزدیک بینی معمولا کاهش می یابد. همچنین این استثنا وجود دارد که بزرگسالان نیز بخاطر استرس بصری (استرس بینایی) از انجام فعالیت های زیاد در نزدیکی مانند خواندن یا کار با رایانه باشد یا بیماری مانند دیابت یا آب مروارید به نزدیک بینی مبتلا شوند.

استرس بصری می تواند ناشی از صرف زمان زیاد برای انجام فعالیت های نزدیک، مانند خواندن یا انجام کارهای کامپیوتری باشد. متخصصان چشم بر این باورند که عضلات تمرکز کننده شما ممکن است به دلیل استفاده بیش از حد از آنها در "دنده نزدیک" گیر کنند.

اگر بزرگسالی هستید که نزدیک‌بینی ناگهانی، شناور (نظیر لکه‌هایی که در میدان دید شما شناور می‌شوند)، فلاش نور یا سایه، یا از دست دادن ناگهانی بینایی در یک چشم را تجربه می‌کنید، فوراً با یک چشم‌پزشک تماس بگیرید سلامتی تان را جدی تر بگیرید. 

نزدیک بینی چگونه درمان می شود؟

عینک یا لنزهای تماسی می توانند نزدیک بینی را در کودکان و بزرگسالان اصلاح کنند. فقط برای بزرگسالان (به استثنای نادر برای کودکان)، انواع مختلفی از جراحی های انکساری وجود دارد که می توانند نزدیک بینی را نیز اصلاح کنند.

در مورد نزدیک بینی، نسخه شما برای عینک یا لنزهای تماسی یک عدد منفی است، مانند -3.00. هرچه این عدد بیشتر باشد، لنز شما قوی تر است.