بلاگ

اخبار جدید و به روز دنیای تکنولوژی

image

لنفوم چشم

توسط چشم یار | 28 سپتامبر 2022

خلاصه آنچه که در این مقاله به آن می پردازیم:

لنفوم چیست؟

انواع لنفوم

چه علایمی ما را متوجه لنفوم خواهد کرد؟ 

آیا لنفوم درمان دارد؟ 

 

مدت زمان مطالعه: 5 دقیقه

 

وقتي اسم لنفوم به گوش شما مي رسد، كم تر توجه شما به سمت چشم و سرطان چشم جلب مي شود.  

لنفوم چشم نوعی سرطان چشم که این شایع ترین نوع تومور بدخیم در چشم است. لنفوم چشم می تواند باعث قرمزی یا اختلال در بینایی شود و در صورت بروز ، منجر به آسیب دیدگی و کوری می شود.

بافت لنفاوی در سراسر بدن وجود دارد ،لنفوم نوعي سرطان خون است كه از سيستم لنفاوي يا گره هاي لنفاوي به وجود مي آيد. 

سیستم لنفاوی سلول های ایمنی را تولید می کند و از طریق کانال ها و در سراسر بدن متصل می شود. این کانال ها را به گره های لنفاوی منطقه که به طور عمده در گردن، زیر بغل، کشاله ران، و شکم یافت می شوند، تخلیه می کنند. آنها برای تخلیه مایع از بدن و بازگشت به سیستم عروقی عمل می کنند. لنفوم یک رشد غیر طبیعی بافت لنفی است. 

لنفوم انواع مختلفی دارد؛

رایج ترین نوع لنفوم چشمی، لنفوم ویترایورتینال هست و به دنبال آن دنوم چشمی و لنفوم یوویل وجود دارد. این لنفوم در شبکیه (پشت چشم که نور را درک می کند و آن را به سیگنالهایی که مغز تفسیر می کند) ، زجاجیه (ماده ای ژل مانند که بیشتر کره کره چشم را پر می کند) یا عصب بینایی واقع شده است. (عصبی که ورودی بصری را درک می کند).

لنفوم ناف، این تومور مجرای ادرار ، بخشی از چشم را در زیر صلبیه (قسمت سفید چشم) تحت تأثیر قرار می دهد. لنفوم حفره می تواند بر کوروئید (عروق خونی چشم) ، عنبیه (قسمت رنگی اطراف مردمک) یا قسمت مژگانی (عضله و سایر ساختارهای اطراف عنبیه) تأثیر بگذارد. این نوع لنفوم غالباً کوچک در نظر گرفته می شود زیرا تمایل زیادی به حمله ندارد.

چه علایمی ما را متوجه لنفوم خواهد کرد؟ 

اولین علائم لنفوم چشم نسبتاً غیر اختصاصی است و می تواند شبیه به عفونت چشم ، بیماری های تخریب کننده چشم یا التهاب چشمی باشد. شایعترین علائم اولیه شامل تغییرات بینایی جزئی و ناراحتی خفیف تا متوسط ​​چشم است. 

حساسیت به نور، تاری دید یا اختلال بینایی، لکه ها یا اشیای مایع را مشاهده کنید، قرمزی چشم، خشکی چشم، سوزش چشم، تغییر رنگ چشم مایل به زرد، ظاهر به چشم می خورد، برآمدگی در چشم یا اطراف آن، چشم ها متفاوت به نظر می رسند، پلک های متورم از دیگر علائم لنفوم هستش. 

آیا لنفوم درمان دارد؟ 

لنفوم های چشم خودبه خود بهبود نمی یابند. به دلیل ماهیت غیر اختصاصی ظهور لنفوم داخل چشمی اولیه، تشخیص آن چالش برانگیز است. شیمی درمانی یک درمان سیستمیک محسوب می شود و تومور اولیه و همچنین ضایعات متاستاتیک را درمان می کند. اگر درگیری سیستم عصبی مرکزی وجود داشته باشد، درمان سیستمیک توصیه می شود. پرتو درمانی با اشعه خارجی (EBRT) یک درمان موضعی در نظر گرفته می شود که می تواند به طور خاص برای هدف قرار دادن تومور در چشم به کار گرفته شده یا ممکن است برای درمان متاستاز مغزی برای کوچک شدن تومور نیز استفاده شود. هر تومور بر اساس طبقه‌بندی آن درمان می شود. تومور داخل چشمی اولیه با شیمی درمانی مبتنی بر متوترکسات و پرتو درمانی با اشعه خارجی درمان می شود.