بلاگ

اخبار جدید و به روز دنیای تکنولوژی

image

عینک های هوشمند چه کمکی به چشم پزشکان می کنند؟

توسط چشم یار | 6 مارس 2023

 

خلاصه آنچه در این خبرنامه به آن می پردازیم:

عینک های هوشمند چه کمکی به چشم پزشکان می کنند؟

عینک های هوشمند چه  کمکی به کاربران می کنند؟

محبوب ترین عینک های هوشمند سال های اخیر

عینک های هوشمند در آینده  به چه سمتی می روند؟

مدت زمان مطالعه: 5دقیقه

 

عینک های هوشمند چه کمکی به چشم پزشکان می کنند؟

عینک هوشمند پتانسیل بهبود نتایج جراحی، کاهش خطاها و افزایش دقت چشم پزشکان در اتاق عمل را دارد. عینک های کمک جراحی هوشمند، به جراحان، متخصصان دستگاه های پزشکی و دیگر کارشناسان اجازه می دهد قبل، حین و بعد از عمل جراحی از راه دور با هم کار کنند. این عینک به کمک جراحان در طی اقدامات اورژانسی نیز کمک می کند. تا زمانی که جنبه راه اندازی اولیه و اطلاع رسانی انجام می شود، فقط پوشیدن آن ها و ارائه دسترسی به دیگران از طریق کد های QR است.

مستندات هندزفری Hands-free : 

پزشکان می توانند از طریق عینک های هوشمند، به راحتی داده های کلیدی بیمار را بدون نیاز به وارد کردن دستی اطلاعات ذخیره کنند. اطلاعات مهمی مانند، تاریخچه پزشکی، تصاویر تشخیصی و روند جراحی را فراهم می کند. این ویژگی به چشم پزشک اجازه می دهد تا روی عمل متمرکز شود.

تجسم داده ها در زمان واقعی Real-time data visualization:

عینک های هوشمند می توانند داده ها را روی میدان دید جراح قرار دهند. برای مثال، علائم حیاتی یا تصویربرداری حین عمل، امکان تصمیم گیری دقیق تر و کارامدتر را در حین جراحی فراهم می کند.

پزشکی از راه دور:

عینک‌های هوشمند می‌توانند همکاری از راه دور بین چشم‌پزشکان را امکان‌پذیر کنند و به کارشناسان اجازه می‌دهند تا از راه دور رویه‌های جراحی را مشاهده کنند و در مورد آن ها مشاوره دهند. این امر به ویژه در مناطق محروم و دورافتاده که دسترسی به مراقبت های تخصصی ممکن است محدود باشد می تواند ارزشمند باشد. ارزیابی و تجویز از راه دور به معنای کاهش زمان انتظار برای بیماران و کاهش خطر برای ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی است.

مدیریت پرونده های الکترونیکی (EMR):

ضبط خودکار داده ها به معنای صرف زمان کمتر برای تبدیل فایل های فیزیکی به فرمت های سازگار با EMR است.

آموزش:

عینک‌های AR می‌توانند آموزش عمیق را تسهیل کنند، حتی زمانی که امکان حضور برای کارکنان وجود ندارد.

پخش زنده:

دستگاه‌های AR متصل به متخصصان مراقبت‌های بهداشتی امکان پخش زنده و ضبط رویه‌های پزشکی کلیدی را برای آموزش یا ارزیابی بعدی ارائه می‌دهند. پیش از این ابزارهایی مانند عینک هوشمند Vuzix برای کمک به جراحی هایی مانند تعویض زانو استفاده می گردید.

عینک های هوشمند چه کمکی به کاربران می کنند؟

تا به اینجا راجب مزایای عینک های هوشمند برای متخصصین و پزشکان گفتیم. اما عینک های هوشمند چه مزایایی برای ما به عنوان کاربر دارند؟

راحتی هندزفری:

عینک های هوشمند تجربه هندزفری را ارائه می دهند و به کاربران امکان می دهند بدون نیاز به استفاده از دست به اطلاعات دسترسی داشته باشند و با فناوری تعامل داشته باشند.

یکپارچگی بهبود یافته:

عینک‌های هوشمند می‌توانند با فراهم کردن دسترسی فوری به اطلاعات، مانند ایمیل، تقویم و پیام‌ها، بدون نیاز به بیرون آوردن تلفن هوشمند یا لپ‌تاپ، به کاربران کمک کنند کارآمدتر کار کنند.

ارتباط بی‌درنگ:

عینک‌های هوشمند می‌توانند ارتباط بی‌درنگ را تسهیل کنند و به کاربران این امکان را می‌دهند که بدون نیاز به نگه داشتن یا نگاه کردن به تلفن یا رایانه خود، تماس تلفنی، ارسال پیام و شرکت در کنفرانس‌های ویدئویی داشته باشند.

نظارت شخصی بر سلامت:

عینک‌های هوشمند مجهز به حسگرها می‌توانند داده‌های بیومتریک مانند ضربان قلب و سطح فعالیت را کنترل کنند و بینش‌های شخصی در مورد سلامت و تندرستی خود را در اختیار کاربران قرار دهند.

عینک‌های هوشمند مجهز به فناوری AR:

واقعیت افزوده می‌تواند اطلاعات دیجیتال را بر روی دنیای واقعی قرار دهد. همچنین راه‌ حل های جدیدی را برای یادگیری، کاوش و تعامل با محیط در اختیار کاربران قرار دهد.

محبوب ترین عینک های هوشمند سال های اخیر

عینک گوگل:

عینک گوگل که در سال 2013 راه اندازی شد، یکی از اولین عینک های هوشمندی بود که وارد بازار شد. این دستگاه دارای صفحه نمایش کوچکی بود که می توانست اطلاعات را نمایش دهد.

مایکروسافت هولولنز:

 مایکروسافت هولولنز یک دستگاه عینک هوشمند AR است که به کاربران اجازه می دهد با اشیاء هولوگرافی در دنیای واقعی تعامل داشته باشند.

 Vuzix Blade:

یک عینک هوشمند AR است که دارای نمایشگر تمام رنگی، کنترل صوتی و دوربینی برای گرفتن عکس و فیلم است.

North Focals:

عینک های هوشمندی هستند که شبیه عینک های معمولی به نظر می رسند اما نمایشگر کوچکی دارند که می تواند اعلان ها و سایر اطلاعات را نشان دهد. آنها به گونه ای طراحی شده اند که نسبت به سایر عینک های هوشمند شیک تر باشند.

عینک های هوشمند در آینده به چه سمتی می روند؟

عینک های هوشمند از زمان پیدایش خود مسیر طولانی را پیموده اند. همچنین پتانسیل زیادی برای ادامه تکامل و پیشرفت در آینده دارند. در ادامه به برخی روش هایی که عینک های هوشمند در آینده به آن ها دست پیدا خواهند کرد، اشاره می کنیم.

کاربردهای پزشکی:

عینک‌های هوشمند می‌توانند تأثیر فزاینده‌ای در زمینه پزشکی داشته باشند و متخصصان مراقبت‌های بهداشتی از آن برای تشخیص و درمان بیماران از راه دور، نظارت بر علائم حیاتی بیماران و ارائه آموزش استفاده کنند.

طراحی بهبود یافته:

عینک‌های هوشمند آینده ممکن است سبک‌تر، راحت‌تر و شیک‌تر باشند و برای طیف وسیع‌تری از کاربران جذاب‌تر شوند.

ویژگی های پیشرفته:

عینک‌های هوشمند ممکن است در آینده ویژگی‌های پیشرفته‌تری مانند تصویربرداری سه‌بعدی، عمر باتری بیشتر و اتصال بهبود یافته به دستگاه‌های دیگر را در خود جای دهند.

سنسورهای دقیق‌تر:

عینک‌های هوشمند ممکن است به حسگرهای پیشرفته‌تری مجهز شوند، مانند آن‌هایی که می‌توانند طیف وسیع‌تری از داده‌های بیومتریک را شناسایی و اندازه‌گیری کنند. این ویژگی امکان نظارت دقیق‌تر و شخصی‌سازی شده سلامت و تندرستی را فراهم می‌کند.

 

منبع: