بلاگ

اخبار جدید و به روز دنیای تکنولوژی

image

عمل های چشمی

توسط چشم یار | 8 اکتبر 2022

خلاصه آنچه در این خبرنامه به آن می پردازیم:

انواع روش های جراحی چشم

لیزیک

پی آر کی PRK

لازک

مدت زمان مطالعه: 3 دقیقه

انواع روش های جراحی چشم

درمان عیوب انکساری( نزدیک بینی، دوربینی، آستیگماتیسم) به وسیله جراحی انکساری یا رفرکتیو انجام می پذیرد. این جراحی به روش های مختلفی انجام می شود. سه روش جراحی لیزیک، PRK و لازک تفاوت‌های قابل توجهی با هم دارند و میزان تاثیرگذاری‌شان در شرایط خاص متفاوت است. در همه این جراحی ها از لیزر برای برداشتن لایه هایی از روی قرنیه و شکل دادن به آن استفاده می شود. در لازک و پی آر کی (فوتوریفرکتیو کراتکتومی) این لایه برداری فقط در ناحیه سطحی قرنیه (اپیتلیوم) انجام می شود. در اینگونه عمل ها ابلاسیون قرنیه با استفاده از لیزر اگزایمر انجام می‌شود. در این عمل‌ها قرنیه تغییرشکل داده می‌شود تا قدرت بینایی بیمار افزایش یابد. پرکاربردترین جراحی رفع عیوب انکساری عمل لیزیک (LASIK)است.

لیزیک

لیزیک یک شکل جراحی لیزری است که قادر است طیف وسیعی از نزدیک بینی، آستیگماتیسم و دوربینی را اصلاح کند. در این عمل ابتدا یک لایه با ضخامت حدود ” 160 میکرون از سطح قرنیه برداشته می ‏شود. سپس تراش قرنیه متناسب باشماره عینک توسط لیزر اکسایمر که با کامپیوتر کنترل می ‏شود، صورت می گیرد.

لیزیک) Lasik) محبوب ترین جراحی لیزر چشم است. افرادی هستند که شرایط جراحی لیزیک را ندارند. به این افراد  prk یا لازک پیشنهاد می شود. لازک ترکیب خاصی از روش های لیزیک و PRK است. تفاوت اساسی در چگونگی جراحی لازک، لیزیک و PRK مربوط به چگونگی آماده سازی چشم برای درمان لیزر است.

لیزیک سرواژه اصطلاح “کراتومیلوز درجا با استفاده از لیزر است” و به این صورت انجام می‌شود که جراح فلپ (لایه) باریکی را، با ضخامت حدود 100 تا 180 میکرون، از بافت قرنیه می‌برد. فلپ حاوی هر دو لایه اپیتلیوم (لایه فوقانی) و بخشی از لایه استروما است .فمتولیزیک نیز روشی پیشرفته از لیزیک است که سرعت، دقت و ایمنی عمل را تا حدی زیادی بالا می برد. در این روش جراحی برای ایجاد برش از «لیزر فمتوسکند» استفاده می‌شود.

پرطرفدار بودن لیزیک بی‌دلیل نیست، کارایی این روش برای اکثر بیماران فوق‌العاده است. بیمارانی که عمل لیزیک را به PRK ترجیح می‌دهند، از کوتاه‌تر بودن دوران بهبود و بازیابی سریع‌تر قدرت دید رضایت دارند. به علاوه نرخ پسرفت لیزیک بسیار پایین است و فقط 5 تا 10 درصد بیماران در سال‌های آتی به درمان ثانویه نیاز پیدا می‌کنند.

پی آر کی (PRK)

پی آر کی (PRK) مخفف کراتکتومی فوتورفرکتیو است.  در بعضی شرایط بهترین و ایمن‌ترین روش جراحی رفع عیوب انکساری است.  در این روش لایه بسیار نازکی از بافت قرنیه، اپیتلیوم را با لیزر یا با محلول الکل و چاقوی ظریف جراحی به طور دستی برمی‌دارند. بافت برداشته شده بسیار نازک‌تر از فلپی است که در عمل لیزیک بریده می‌شود و لایه استروما در آن وجود ندارد.

تفاوت دیگر PRK  با دیگر جراحی‌های لیزر چشم این است که این لایه بافتی نازک به سرجای خود برگردانده نمی‌شود، چون اپیتلیوم خود را ترمیم می‌کند. بنابراین احتمال جابجایی فلپ وجود ندارد.  پزشک جراح سطح قرنیه را با لیزر اگزایمر تغییر شکل می‌دهد.  در پایان لنز تماسی را به عنوان پانسمان روی چشم قرار می‌دهد. لنز تماسی تا زمانی که اپیتلیوم خود را ترمیم ‌کند در چشم می ماند.

لازک

عمل لازک یکی از عمل هایی است که امروزه برای رفع مشکل دید در افرادی که در دید خود دچار مشکلاتی مانند نزدیک بینی، دوربینی ، آستیگمات هستند استفاده می شود. لازک در فارسی به معنای برش قرینه زیر اپیتلیومی به کمک لیزر است. عمل لازک معمولاً از چند طریق مختلف مانند روش سنتی، استفاده از الکل، ترنس اپیتلیال (تکنیک تک مرحله ای و بدون لمس) و روش حرفه ای صورت می گیرد. بیشتر پزشکان برای افرادی که محدودیت های پزشکی دارند یا بیمارانی که از دیابت و فشار خون بالا رنج می برند عمل لازک را پیشنهاد می کنند.