بلاگ

اخبار جدید و به روز دنیای تکنولوژی

image

شالازیون یا گل مژه؟

توسط چشم یار | 29 سپتامبر 2022

خلاصه آنچه در این مقاله به آن می پردازیم:

آیا شالازیون همان گل مژه است؟

علائم چگونه مارا متوجه این بیماری چشمی می کنند؟

چگونه با شالازیون رفتار کنیم؟

 

مدت زمان مطالعه: 2 دقیقه

 

آیا شالازیون همان گل مژه است؟

شالازیون و گل مژه ممکن است شبیه هم به نظر برسند، اما یکسان نیستند. شالازیون یک برآمدگی قرمز روی پلک است که با مسدود شدن غده چربی ایجاد می شود. گل مژه (که به آن  hordeolum گفته می شود) از جایی که مژه های شما شروع می شود یا زیر پلک شما رشد می کند و عفونت های باکتریایی معمولا باعث ایجاد گل مژه می شوند اما شالازیون به طور کلی عفونت نیست.

پلک شما دارای غدد ریز است که یک ماده روغنی تولید می کند تا به مرطوب نگه داشتن چشم کمک کند. هنگامی که یکی از آن غدد مسدود می شود، با شالازیون، غده ای متورم و بدون درد مواجه می شوید. موارد دیگری که باعث شالازیون می شود عبارتند از؛

  • روزاسه (یک بیماری پوستی که باعث قرمزی و آکنه می شود).
  • بلفاریت مزمن ، التهاب پلک (قرمزی، تورم و تحریک).
  • درماتیت سبورئیک (پوست قرمز، خشک، پوسته پوسته و خارش دار).
  • سل(TB)
  • عفونت های ویروسی

علائم چگونه ما را  متوجه این بیماری چشمی می کنند؟

سوزش خفیف که باعث آبریزش چشم می شود، تاری دید که به کره چشم فشار میآورد، خیسی چشمان  ولی جای نگرانی نیست؛ زیرا شالازیون در عرض چند روز، ممکن است به یک توده بدون درد و با رشد آهسته به اندازه یک نخود تبدیل شود.

چگونه با شالازیون رفتار کنیم؟

در بیشتر موارد، می توانید شالازیون را در خانه درمان کنید. به طور معمول شالازیون در یک ماه یا کمتر از بین می رود.هرگز به شالازیون فشار نیاورید یا سعی نکنید آن را بیرون بیاورید. با این کار چشم خود را زخمی میکنید. در عوض، با انجام موارد زیر درمان خود را شروع کنید؛

کمپرس گرم: یک دستمال تمیز را با آب گرم خیس کنید. آن را به مدت 15 دقیقه روی چشم آسیب دیده نگه دارید. این کار را حداقل سه بار در روز انجام دهید تا به باز شدن غده چربی مسدود شده کمک کنید.

ماساژ: روزی چند بار به آرامی پلک را ماساژ دهید. هر روز چند دقیقه با فشار ملایم تا متوسط ​​ماساژ دهید. ماساژ ملایم می تواند به باز کردن غده چربی مسدود شده کمک کند.

بهداشت خوب: تا زمانی که شالازیون دارید، از آرایش چشم و دست زدن به چشم خودداری کنید.