بلاگ

اخبار جدید و به روز دنیای تکنولوژی

image

سرطان چشم چیست؟

توسط چشم یار | 13 اکتبر 2022

خلاصه آنچه در این خبرنامه به آن می پردازیم:

سرطان چشم به چه معناست؟

آیا سرطان چشم علائم خاصی دارد؟

ملانوم چشم

علت ایجاد ملانوم چیست؟

درمان سرطان چشم

مدت زمان مطالعه: 5 دقیقه

 

سرطان چشم به چه معناست؟

 سرطان به معنای رشد خارج کنترل سلول است. سرطان چشم به هر سرطانی گفته می شود که از چشم شروع شود. انواع مختلفی از سرطان وجود دارد که بر چشم اثر می گذارند. مانند: ملانوم چشم، لنفوم، سرطان سلولی فلسی، رتینوبلاستوما (سرطان دوران کودکی). سرطان چشم می تواند از دو راه به چشم سرایت کند. تومور چشم اولیه (اولیه به این معنی است که سرطان از آن محل شروع شده و از قسمت دیگری از بدن به آنجا سرایت نکرده است) از داخل چشم شروع می شود. سرطان متاستاتیک از اندام های دیگر سرایت می کند. سرطان سینه و سرطان ریه دو سرطان شایعی هستند که از اندام های دیگر به چشم سرایت می کنند.

  منشا سرطان ممکن است از سایر نقاط مانند: پروستات، کلیه، تیروئید، پوست، لنفوم روده بزرگ باشند که کم تر شایع هستند. کارسینوم سلول بازال، شایع ترین تومور پلک است. این تومور در اطراف چشم رشد می کند و به ندرت به سایر قسمت های بدن گسترش می یابد.

انواع سرطان های رایج پلک شامل : کارسینو سنگفرشی، کارسینوم سباسه و ملانوم بدخیم است. ملانوم یووه شایع ترین تومور بدخیم اولیه داخل چشمی در بزرگسالان است. این تومورها در اجسام مژگانی، عنبیه، مشیمیه ایجاد می شود. شایع ترین تومر داخل چشمی بدخیم در کودکان رتینوبلاستوما است. این نوع از سرطان چشم کودکان زیر پنج سال را مبتلا می کند. می توان گفت به طور تقریبی در یک سوم موارد رتینوبلاستوما در هر دو چشم رخ می دهد. علائم در اوایل ابتلا به بیماری مشهود نیست، اما افزایش درد چشم و کاهش بینایی می تواند نشانه ای از بیماری باشد.

آیا سرطان چشم علائم خاصی دارد؟

جواب این سوال منفی است، زیرا سرطان چشم علائم مشخصی ندارد و ممکن است در یک آزمایش معمول چشم تشخیص داده شود. علائمی که ممکن است نشان دهنده سرطان چشم باشد عبارتند از:

به وجود آمدن توده ای روی پلک یا چشم که اندازه آن در حال افزایش باشد

از دست دادن کامل یا بخشی از بینایی

به وجود آمدن لکه ای تیره در چشم

ایجاد سایه ها، جرقه های نور در دید

برآمدگی یک چشم

تاری دید

ملانوم چشم

ملانوم هنگامی اتفاق می افتد که سلول های تولید کننده رنگدانه در چشم ها به سرعت شروع به تقسیم و تکثیر شدن کنند. . همان طور که از اسم آن مشخص است ملانوم سرطانی است که از سلول های تولیدکننده رنگدانه ای به نام ملانوسیت ها ایجاد می شود. شماری از ملانوم ها در پوست ایجاد می شوند. همچنین ممکن است در چشم نیز رخ دهد. ملانوم در بیشتر موارد کره چشم را تحت تاثیر قرار می دهد. ملتحمه (لایه نازکی که جلوی کره چشم را می پوشاند) یا پلک نیز ممکن است تحت تاثیر ملانوم قرار بگیرند. همان طور که پیش تر گفتیم ملانوم چشم از انواع سرطان های رایج پلک به شمار می آید.

علت ایجاد ملانوم چیست؟

رنگ چشم: افرادی که چشم های روشنی دارند در مقایسه با افرادی که رنگ چشمانشان تیره است بیشتر در معرض خطر ابتلا به ملانوم چشم هستند.

رنگ پوست:  احتمال ابتلا به ملانوم چشم در افراد سفید پوست بیشتر از بقیه افراد است.

افزایش سن: در واقع با افزایش سن احتمال ابتلا به ملانوم نیز افزایش می یابد.

قرار گرفتن بیش از حد در معرض نور خورشید

اگر ملانوم  در مشیمیه رخ دهد باعث جداشدن شبکیه می شود. اگر ملانوم در اجسام مژگانی رخ دهد با جا به جا کردن عدسی چشم باعث تاری دید ناشی از آب مروارید یا تغییر سریع در نمره آستیگماتیسم می شود.

ملانوم چشم می تواند به سایر نواحی بدن مانند کبد انتشار پیدا کند. کبد شایع ترین عضو بدن است که تحت تاثیر ملانوم چشم قرار می گیرد.

درمان سرطان چشم

بسته به اینکه سرطان از چه نوعی باشد و چه مقدار پیشرفت کرده است، درمان به صورت جراحی، پرتودرمانی یا لیزر درمانی انجام می شود