بلاگ

اخبار جدید و به روز دنیای تکنولوژی

image

زخم قرنیه

توسط چشم یار | 28 سپتامبر 2022

خلاصه آنچه که در این مقاله به آن می پردازیم:

زخم قرنیه چیست؟

كمبود ويتامين A و زخم قرنيه

علائم زخم قرنیه

علل زخم قرنیه

آیا زخم قرنیه درمان دارد؟

 

مدت زمان مطالعه:3 دقیقه

زخم قرنیه چیست؟

شاید براتون کمی دردناک باشد یا حتی هنگام خواندن این کلمه مور مور بشید، زخم قرنیه.  بله قرنیه ها نیز  ممکن است زخمی شوند. وجود يك زخم باز در لايه هاي نازك و شفاف قرنيه باعث ايجاد اين بيماري چشمي مي شود. این زخم علاوه بر قرنیه، تاثیراتی روی ملتحمه (پوشش روی ناحیه سفید)، مردمک (قسمت رنگی چشم) و مایع داخل فضای جلویی چشم می‌گذارد. بله همان طور كه از تاثير كه روي چشم مي گذارد؛ اسم اين بيماري زخم قرنيه است. فرد به نور حساس خواهد شد و به سختي مي تواند چشمان خود را باز نگه دارد.

 هرگونه خراشیدگی، آسیب‌ ديدگي  و عفونت می‌تواند در ایجاد عارضه زخم چشم مؤثر باشد. جالب است بدانيد؛ در مناطق استوايي و در بين كشاورزان شيوع بيشتر دارد.

كمبود ويتامين A و زخم قرنيه

مهم‌ ترين تاثیر ویتامین A در سلامت چشم‌ها است؛ زیرا این ویتامین بخشی از پروتئین رودوپسین است که در چشم قابلیت جذب نور دارد. همچنین در ساختار سلول‌های غشای قرنیه نیز می‌توان ویتامین A را یافت. کمبود ویتامین A تاثیر مستقیمی بر سلامت چشم مي گذارد. بسیاری از ما خاصیت ویتامین D در سیستم ایمنی و پیشگیری از بیماری‌های خود ایمنی را می‌دانیم؛ اما کمتر کسی از نقش مهم ویتامین A در سلامت سیستم ایمنی باخبر است. یکی از خواص ویتامین A، تقویت سیستم ایمنی از طریق تولید انواع سلول‌های ایمنی و همچنین آنتی بادی‌ها برای دفاع از بدن در برابر عفونت‌ها است. يكي از علل ايجاد زخم قرنيه، ضعف يااختلال در سيستم ايمني بدن هست.  پس بايد در رساندن ويتامين ها به بدن عجله كنيم!!

در کشورهای در حال توسعه کودکان مبتلا به کمبود ویتامین A در معرض خطر ابتلا به زخم قرنیه قرار دارند و ممکن است در هر دو چشم به صورت مادام العمر نابینا شوند.

زخم قرنيه چه علائمي دارد؟

  • درد چشم كه معمولا شدید است
  •  حساسیت به نور زیاد
  •  انقباضات ناگهانی و شدید در پلك چشم
  •  ریزش اشك
  •  تاری دید
  •  قرمزی در ناحیه سفیدی چشم
  •  ترشح از چشم

علل زخم قرنيه

بيشترين علت بروز اين بيماري عفونت است. عفونت باكتريايي رايج ترين نوع عفونت، که بیشتر در افرادی که از لنزهای چشمی استفاده می کنند اتفاق می افتد. ويروس هاي مختلفي مثل؛ ویروس هرپس سیمپلکس (ویروسی که باعث بروز گلو درد می شود) و ویروس Varicella (ویروسی که باعث بروز بیماری آبله مرغان و زونا می شود). در بروز زخم قرنيه بي تاثير نيست. عفونت های قارچی نیز ممکن است در صورت استفاده نادرست از لنزهای چشمی یا استفاده بیش از حد از قطره های حاوی استروئید باعث بروز زخم های قرنیه شوند. فلز، چوب، شیشه یا هر نوع ذره دیگری که احتمال برخورد آن با قرنیه وجود داشته باشد می تواند باعث بروز این زخم شود. چنین اشیایی به سطح قرنیه آسیب وارد کرده و احتمال ورود و حمله باکتری ها به داخل قرنیه و در نتیجه زخم قرنیه را بیشتر و آسان تر خواهند کرد.

آيا زخم قرنيه درمان دارد؟

زمانی که پزشک علت زخم قرنیه را مشخص کند، می‌تواند با استفاده از داروهای ضد باکتری، ضد قارچی یا ضد ویروسی مشکل اساسی را برطرف کند. همچنین در صورت ملتهب و متورم بودن چشم، ممکن است قطره‌های کورتیکواستروئیدی چشم را تجویز کند. در طول درمان متخصص چشم انجام دادن موارد زیر را منع خواهد کرد:

استفاده از لنزهای تماسی
استفاده از مواد آرایشی
مصرف داروهای خاص
دست زدن بی مورد به چشم

در موارد شدید، زخم قرنیه ممکن است به پیوند قرنیه نیاز داشته باشد. پیوند قرنیه شامل برداشتن بافت قرنیه از طریق جراحی و جایگزینی آن با بافت دهنده است. پیوند قرنیه یک روش کاملاً ایمن است. اما مانند هر روش جراحی دیگر با برخی خطرات همراه است. خطرات ناشی از پیوند قرنیه عبارتند از:

رد بافت دهنده
ایجاد گلوکوم
عفونت چشم
آب مروارید
تورم قرنیه