بلاگ

اخبار جدید و به روز دنیای تکنولوژی

image

دوربینی چشم

توسط چشم یار | 28 سپتامبر 2022

خلاصه آنچه در این مقاله به آن می پردازیم:

دوربینی چیست و چه زمانی ایجاد می شود؟

چه اتفاقی برای چشم می افتد که فرد دوربین می شود؟

دوربینی با چه علائمی شروع می شود؟

شروع دوربینی از چه زمانی است؟

درمان دوربینی

 

مدت زمان مطالعه: 3 دقیقه

 

ممکن است خواندن بیلبورد در بزرگراه ها برایتان سخت نباشد ولی برای تماشای تلویزیون دچار مشکل شوید؛ دوربینی یا همان هایپروپیا یکی از عیوب انکساری چشم، همان طور که از اسم آن مشخص است؛ فرد هنگام دیدن اشیا دور، آن ها را واضح می بیند اما اشیا نزدیک را تار مشاهده می کند.

چه اتفاقی برای چشم می افتد که فرد دوربین می شود؟

نور وارد شده به چشم به جای اینکه به طور مستقیم بر روی شبکیه قرار گیرد در پشت آن متمرکز می‌شود. این حالت در اثر کوتاه  بودن چشمی که قرنیه‌ی آن دارای انحنای کافی نمی‌باشد یا عدسی آن بیشتر از حالت عادی عقب است، رخ می‌دهد.  قطر چشمان یک فرد مبتلا به دوربینی کوتاه تر از حد طبیعی است، کره چشم فرد مبتلا به دوربینی، معمولا کوچکتر از حالت طبیعی می باشد. بسیاری از کودکان با دوربینی متولد می شوند و کره چشم برخی از آنها در حین رشد بدنشان بزرگتر می شود و به اندازه طبیعی می رسد.

دوربینی با چه علائمی شروع می شود؟

افراد مبتلا به دوربینی عموما دچار سردرد و درد در ناحیه چشم ها می شوند و ممکن است در هنگام دیدن و نگاه کردن به اجسام نزدیک چشم خود را جمع کنند و یا در حین کار کردن با اجسام نزدیک دچار خستگی شوند تاری دید مخصوصا در شب از علائم و نشانه های رایج دوربینی است. چنانچه شما علی رغم استفاده از عینک و یا لنز، این علائم را در خودتان 

مشاهده می کنید، به معاینه مجدد چشم و نسخه ای جدید برای چشمانتان نیاز دارید.

کودکان مبتلا به این مشکل ممکن است هیچ علامتی نداشته باشند. اما یک کودک با دور بینی شدیدتر ممکن است دچار علائم زیر باشد:

  • سر درد داشته باشد.
  • اغلب چشمهای خود را میمالد.
  • در خواندن مشکل دارد یا ممکن است علاقهی کمی به خواندن نشان دهد.

شروع دوربینی از چه زمانی است؟

دوربینی اغلب در اوایل دوران کودکی آغاز می‌شود. اما رشد طبیعی، مشکل را رفع می‌کند. در صورتی که یک کودک با اتمام رشد چشم (در حدود ۹ سالگی) همچنان دوربین باشد، چشم معمولاً می‌تواند مشکل خود را اصلاح کند. این حالت تطبیق نامیده می‌شود. اما با افزایش سن، چشمان ما دیگر نمی‌توانند به خوبی تطابق پیدا کنند. با شروع سن تقریبی 40 سالگی، چشم ما به طور طبیعی شروع به از دست دادن توانایی تمرکز بر اشیاء نزدیک می‌کند. که این اتفاق پیر چشمی نامیده می‌شود. شما ممکن است متوجه شوید که دید نزدیک شما تار شده است. با بدتر شدن پیر چشمی، هم دید نزدیک و هم دید دور تار می‌شود. مشکل دوربینی می تواند با افزایش سن بدتر شود، بنابراین ممکن است لازم باشد شماره عینک سالمند افزایش یابد و فرد سالانه با مراجعه به پزشک متخصص چشم، از وضعیت چشم عینک خود آگاه باشد. 

چند راه برای درمان دوربینی...

عینک های طبی 

این ها دارای عدسی هایی هستند که به طور خاص برای شما ساخته شده اند و اطمینان حاصل می کنند که نور به درستی روی پشت چشم شما متمرکز می شود.

افراد مبتلا به دوربینی ممکن است برای مطالعه، کار ، رانندگی و/یا تماشای تلویزیون به عینک نیاز داشته باشند، اگرچه بسیاری از افراد دارای اختلال دوربینی ترجیح می دهند همیشه از عینک خود استفاده کنند.

لنزهای تماسی

برخی از افراد این لنزها را به عینک ترجیح می دهند زیرا سبک وزن هستند و تقریباً نامرئی هستند.

جراحی لیزر چشم 

لیزر برای تغییر شکل قرنیه استفاده می شود، که ممکن است به این معنی باشد که نیازی به استفاده از عینک یا لنز نیست.