بلاگ

اخبار جدید و به روز دنیای تکنولوژی

image

تکنولوژی استفاده شده در واقعیت افزوده AR

توسط چشم یار | 14 دسامبر 2022

خلاصه آنچه در این خبرنامه به آن می پردازیم:

 نقش واقعیت افزوده در چشم پزشکی

ماژول های اصلی واقعیت افزوده

واقعیت افزوده AR در عمل های چشم

تاثیرگذارترین روندهای AR در مراقبت های بهداشتی

 

مدت زمان مطالعه: 10 دقیقه

 

نقش واقعیت افزوده در چشم پزشکی

واقعیت افزوده (AR) به طور گسترده ای در زمینه مراقبت های بهداشتی مورد استفاده قرار گرفته است. مانند سایر فناوری ها از واقعیت افزوده برای اهدافی مانند: پزشکی از راه دور (telemedicine) و هوش مصنوعی استفاده می شود. توسعه یک سیستم مانیتورینگ مبتنی بر دستگاه‌های AR می‌تواند سلامت چشم را در زمان واقعی نظارت کند و بیماری‌های پنهان را کشف کند. همچنین بهبود خدمات تشخیص بالینی و غربالگری در چشم پزشکی از دیگر اهداف واقعیت افزوده است. AR یک فناوری محبوب در چشم پزشکی است. در دهه اخیر از زمان ظهور HMD های تجاری و تلفن های هوشمند به سرعت توسعه یافته است. کاربردهای AR در درمان چشمی بیشترین سهم را به خود اختصاص داده است. برای بیماران مبتلا به بیماری های چشمی که نمی توانند جراحی یا دارو را تحمل کنند، AR انتخاب بهتری است.

در همین حال، یادگیری ماشینی و هوش مصنوعی می‌توانند تصاویر چشمی را در فرآیند تشخیص و غربالگری تجزیه و تحلیل کنند. همچنین امکان تشخیص زودتر را فراهم کنند. تشخیص بیماری های چشمی مختلف از جمله گلوکوم، رتینوپاتی دیابتی و دژنراسیون ماکولا وابسته به سن.

ماژول های اصلی واقعیت افزوده

یک سیستم AR شامل سه ماژول اصلی است:

فیلم برداری، پردازش و نمایش، دوربین محیط. طبیعی را ضبط می کند و سپس آن را برای پردازش به واحد محاسباتی ارسال می کند. در نهایت، اطلاعات پردازش شده بر روی صفحه نمایش منعکس می شود.

 

 

تاثیرگذارترین روندهای AR در مراقبت های بهداشتی

1. جراحی به کمک رباتیک :سیستم‌های جراحی با کمک رباتیک (RAS) در زمان‌های اخیر محبوبیت پیدا کرده‌اند، زیرا دقت و مهارت جراحی را بهبود می‌بخشند و دسترسی بهتری به روش‌های کم تهاجمی فراهم می‌کنند. ترکیب جراحی به کمک رباتیک با AR یک رابط پیشرفته ارائه می دهد که درک کاربر را افزایش می دهد. توانایی AR برای بهبود آگاهی از موقعیت، توانایی جراح را برای تصمیم‌گیری بهتر، در زمان واقعی، به‌شدت افزایش می‌دهد. زمینه‌های RAS که در سال‌های آینده توسط AR متحول خواهند شد، عبارتند از:  جراحی رباتیک کبد، بازسازی‌ها و سیستم‌های ردیابی حین عمل، برداشتن رباتیک کبد، تصویربرداری و رندر سه‌بعدی قبل از عمل، کاربرد سونوگرافی روباتیک حین عمل و غیره.

2. مراقبت از زخم:  روش‌های سنتی که برای ارزیابی پارامترهای زخم استفاده می‌شوند، اغلب برای بیمار نادرست، خشن و دردناک هستند. واقعیت افزوده با ارائه بازخورد بصری در مورد وضعیت بهبود زخم، ارزیابی غیر تهاجمی پارامترهای زخم را امکان پذیر می کند. یک مدل سه بعدی دقیق از زخم، عملکردهای AR را بر اساس یک پروژکتور مینیاتوری ادغام می کند تا پیشرفت زخم را نشان دهد. در دسترس بودن داده‌های عینی بیمار به پزشکان اجازه می‌دهد تا درمان‌ها و تمرین‌های بعدی مناسب را پیشنهاد کنند. همچنین پرستاران را قادر می سازد تا زخم را به درستی پانسمان کنند. ارزیابی بهبود زخم مبتنی بر AR به بیماران درک بهتری از بیماری خود ارائه می دهد.

3. دسترسی به سوابق بیمار در زمان واقعی:  فناوری AR یک صرفه‌جویی در زمان کارآمد است. AR  به پزشکان اجازه می‌دهد به نمودارهای بیمار از سیستم EMR دسترسی داشته باشند و در حین حضور  بیمار، جزئیات را در ناحیه دید خود نشان دهند. عینک‌های واقعیت افزوده و نمودارهای تعاملی AR ، پزشکان و پرستاران را از جمع‌آوری مجموعه‌ای از اسناد و مدارک آزاد می‌کند. ذخیره‌سازی داده‌های مبتنی بر ابر تضمین می‌کند که پرونده‌های بیمار هرگز اشتباه، ثبت نامناسب، آسیب‌دیده یا گم نمی‌شوند. پزشکان به سادگی می توانند مچ بند بیمار را اسکن کنند و کل تاریخچه بیمار را که توسط AR از پایگاه داده EMR بازیابی شده است، مشاهده کنند. این منجر به ارتباط معنادارتر بیمار و پزشک می شود و در زمان صرف شده برای تشخیص و تصمیم گیری صرفه جویی می کند.

 

واقعیت افزوده AR در عمل های چشم

چندین شرکت وجود دارند که روی فناوری‌های «هوشمند» جدید برای تجسم در حین جراحی و همچنین دستگاه‌های تشخیصی کار می‌کنند که به پزشکان کمک می‌کنند تا مراقبت‌های دقیق‌تر، ایمن‌تر و کارآمدتر را ارائه دهند. سیستم AR از اطلاعات اضافی مانند اطلاعات تصویربرداری یا استاندارد تشخیصی برای بهبود کیفیت جراحی یا تشخیص استفاده می کند. OCT تکنیکی است که می تواند تصاویری با وضوح بالای بافت بدست آورد. میکروسکوپ نوری  به همراه OCT می توانند مسیر نوری یکسانی را به اشتراک بگذارند . در نتیجه، پتانسیل زیادی برای معرفی به جراحی چشم با سیستم های AR دارد.

ترکیب AR و OCT در جراحی چشم برای بهبود دقت جراحی مورد بررسی قرار گرفته است. مزیت OCT این است که می تواند تصاویر اسکن شده را بازسازی سه بعدی کند و هر تصویر مقطعی یا تصویر استریوی عمقی را به خواست جراح ارائه دهد. از طریق سیستم AR، تصاویر OCT را می توان در زمان واقعی با صحنه جراحی ادغام کرد و جراح می تواند تصاویر OCT و صحنه جراحی را به طور همزمان بررسی کند. علاوه بر این، سیستم AR در ناوبری جراحی کراتوپلاستی لایه‌ای قدامی عمیق پیاده‌سازی شده است. سیستم حامل هوش مصنوعی می‌تواند شمارنده قرنیه را شناسایی کرده و آن را روی جریان ویدئو قرار دهد و به جراحان در تشخیص قرنیه کمک کند.

MIGS حوزه دیگری است که در آن AR می تواند محلی سازی و کمی سازی جریان خون و جریان آبی را افزایش دهد و به هدف قرار دادن ناحیه خاصی از شبکه ترابکولار که می خواهیم درمان را هدایت کنیم کمک می کند.

نرم افزار ترازبندی خاص ممکن است به جراحان بخش قدامی در حین برش ها، کپسولورکسیس دایره ای، موقعیت یابی IOL توریک و سایر مانورها، بهبود دقت و کاهش خطاها کمک کند.

 

 

 

 

منابع: https://www.fingent.com/blog/augmented-reality-in-healthcare-use-cases-examples-and-trends/#:~:text=Augmented%20Reality%20is%20used%20to,from%20EMRs%2C%20precise%20symptom%20detection%2C

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC8703032/