بلاگ

اخبار جدید و به روز دنیای تکنولوژی

image

تشخیص بیماری های چشمی با کمک سرویس های هوش مصنوعی DeepMind

توسط چشم یار | 21 مه 2023

خلاصه آنچه در این خبرنامه به آن می پردازیم:

هوش چه کمکی به انسان ها می کند؟

DeepMind  چیست؟

سازوکار DeepMind

DeepMind  چه نقشی در پیش­بینی و تشخیص بیماری های چشمی دارد؟

DeepMind جایگزین چشم پزشکان نمی شود!

 

مدت زمان مطالعه: 5 دقیقه

هوش چه کمکی به انسان ها می کند؟

هوش امکان یادگیری، تصور کردن، خلق کردن و ارتباط برقرار کردن را برای ما فراهم می کند. اگر جنبه های مختلف هوش را بهتر درک کنیم، می توانیم از این دانش برای ساختن سیستم های رایانه ای جدید استفاده کنیم. ویژگی ای که این سیستم ها را از بقیه ی سیستم ها جدا می کند، یادگیری و پیدا کردن راه حل هایی برای مشکلات دشوار است.

DeepMind چیست؟

DeepMind از زیرمجموعه های Alphabet   به طور فعال در تحقیق و توسعه فناوری های هوش مصنوعی مشارکت داشته است. این سرویس نقش قابل توجهی در زمینه تجزیه و تحلیل تصویربرداری پزشکی دارد. یکی از زمینه هایی که در آن پیشرفت قابل توجهی داشته، اسکن شبکیه است. چشم پزشکان برای تشخیص و نظارت بیماری های مختلف چشم، از تصویربرداری شبکیه استفاده می کنند.

سازوکار DeepMind

الگوریتم های DeepMind با استفاده از مجموعه داده های بزرگی از تصاویر شبکیه آموزش داده می شوند. این مجموعه داده ها شامل تصاویری از بیماران مبتلا به بیماری های چشمی مختلف و افراد سالم است. با تجزیه و تحلیل این تصاویر، مدل های هوش مصنوعی یاد می گیرند الگوها، ویژگی ها و ناهنجاری های مرتبط با بیماری های چشمی مختلف را تشخیص دهند. قبل از تجزیه و تحلیل تصاویر شبکیه، پیش پردازش می تواند برای بهبود کیفیت تصویر و حذف هرگونه نویز بر دقت الگوریتم تاثیرگذار باشد.

مرحله بعدی، استخراج ویژگی است. الگوریتم های هوش مصنوعی DeepMind ویژگی های مرتبط را از تصاویر شبکیه استخراج می کنند. این ویژگی ها شامل: وجود میکروآنوریسم، خونریزی، اگزودا، ضایعات یا الگوهای غیرطبیعی عروق خونی باشد. هنگامی که ویژگی های مربوطه استخراج شد، مدل هوش مصنوعی آنها را با الگوهایی که از داده های آموزشی آموخته است مقایسه می کند. به این شکل الگوریتم می تواند تصویر شبکیه را بر اساس وجود یا احتمال بیماری های چشمی خاص طبقه بندی کند.

 DeepMind چه نقشی در پیش­ بینی و تشخیص بیماری های چشمی دارد؟

DeepMind با توسعه دادن الگوریتم های هوش مصنوعی می تواند، تصاویر شبکیه را تجزیه و تحلیل کند و ناهنجاری ها را با دقت بالا تشخیص دهد. همچنین این سرویس استفاده از هوش مصنوعی را در پیش ­بینی پیشرفت بیماری های چشمی خاص مورد بررسی قرار داده است. با تجزیه و تحلیل مجموعه داده های بزرگ سوابق بیمار مانند: داده های تصویربرداری، اطلاعات ژنتیکی و سابقه بالینی می توانند الگوها را شناسایی کند و احتمال پیشرفت بیماری را پیش­ بینی کنند.

نقش DeepMind محدود به پیش ­بینی و تشخیص بیماری های چشمی نیست. از این سرویس می توان برای بهبود عملکرد و دقت جراحی های چشم استفاده کرد. سیستم های هوش مصنوعی توسعه داده شده می توانند با تجزیه و تحلیل داده های آنی از ابزارهای جراحی دقت جراحی را افزایش دهند. این نوع تجزیه و تحلیل می تواند به پزشکان کمک کند تا تصمیمات آگاهانه تری در حوزه استراتژی های درمان مراجعه کنندگان گیرند.

DeepMind جایگزین پزشکان نمی شود!

باید به این نکته توجه کنیم که الگوریتم های هوش مصنوعی DeepMind جایگزین چشم پزشکان نیستند، بلکه برای پشتیبانی طراحی شده اند. الگوریتم‌ها به عنوان ابزاری عمل می‌کند که می‌تواند به پزشکان در غربالگری حجم زیادی از تصاویر شبکیه، علامت‌گذاری ناهنجاری‌های احتمالی و کمک به اولویت‌بندی مواردی که ممکن است نیاز به بررسی  بیشتر داشته باشند، کمک رساند.