بلاگ

اخبار جدید و به روز دنیای تکنولوژی

image

تاری دید و مشکلات آن

توسط چشم یار | 28 سپتامبر 2022

خلاصه آنچه که در این خبرنامه به آن می پردازیم:

چه زمانی تاری دید اتفاق می افند؟

علل تاری دید

علائم تاری دید

چه زمانی برای رفع تاری دید به پزشگ مراجعه کنیم؟

درمان تاری دید

 

مدت زمان مطالعه: 5 دقیقه

 

 تاری دید زمانی اتفاق می افتد که وضوح بینایی فرد به گونه ای از بین برود که فرد احساس کند  فیلتری مقابل چشمانش قرار دارد.  فردی که مبتلا  به تاری دید است، توانایی تمرکز بر کلمات و دیدن جزئیات دقیق اشیا را ندارد. حتی ممکن است برای دیدن اشیا هم با مشکل مواجه شوند. بسته به علت ایجاد آن، ممکن است در هر دو چشم یا فقط در یک چشم تاری دید داشته باشید. گاهی اوقات هر چیزی که به آن نگاه می کنید تار می شود، در حالی که گاهی اوقات فقط بخشی از میدان دید شما تار می شود. 

علل تاری دید:

تاری دید اولین علامت ضعیف شدن چشم است. افرادی که سردرد و سرگیجه دارند و  قادر به تمرکز بر کلمات نیستند، دچار ضعیف شدن بینایی می شوند. 

میگرن یا سکته مغزی بیماری های هستند که به طور مستقیم چشم را درگیر نمی کنند، اما تاری دید می تواند نشانه ای از این بیماری ها باشد.

علل اصلی تاری دید عبارتند از:  نزدیک‌بینی، دوربینی، آستیگماتیسم و یا پیرچشمی. اما تاری دید همچنین می‌تواند نشانه‌ای از مشکلات جدی‌تر از جمله،  بیماری های چشمی بالقوه تهدید کننده بینایی و یا اختلال عصبی باشد.

آب مروارید، گلوکوم و شالازیون بیماری های چشمی هستند که می توانند باعث تاری دید شوند. 

خستگی چشم در افرادی که مدت طولانی با مانیتور، تلویزیون، کتاب، تلفن همراه و مشغول بوده اند، بیشتر شایع است. این اشخاص هنگام کار کردن کمتر پلک می زنند در نتیجه  دچار ریز اشک و قرمزی چشم می شوند. این عوامل سبب شده تا فرد دچار تاری دید شود.

در دوران بارداری تاری دید بسیار شایع است. در واقع تغیرات هورمونی که در بارداری اتفاق می افتد باعث تغییر شکل و ضخامت قرنیه می شود. همچنین ممکن است باعث دوبینی یا دید مضاعف شود.

خونریزی در چشم (هایفما):

 ضربه به چشم  باعث جمع شدن خون بین سطح شفاف (قرنیه) و قسمت رنگی چشم (عنبیه)  می شود. آسیب به عنبیه یا مردمک ، ممکن است باعث بروز تاری دید و همچنین حساسیت به نور و درد شود.

عفونت ملتحمه:

 چشم صورتی منجر به بروز بافت ملتهبی می شود که در بعضی از موارد می تواند باعث تاری دید شود. این بیماری به عنوان ورم ملتحمه ویروسی، ملتحمه باکتریایی یا آلرژیک نیز شناخته می شود.

علائم تاری دید چیست؟

 تاری دید بسته به علت ایجاد آن می‌تواند با علائم متعددی مانند:  سردرد، حساسیت به نور، قرمزی و تحریک چشم همراه باشد،.  همچنین به دنبال تاری دید ممکن است دید تونلی یا از دست دادن بینایی ایجاد شود.

چه زمانی برای رفع تاری دید به پزشک مراجه کنیم؟

 در صورتی که تاری دید پس از مدت کوتاهی بهبود نیابد، نشانه ای از بیماری های بد ممکن است داشته باشد. که یکی از آن ها سکته مغزی است. اگر تاری دید ادامه یابد و با روش های معمول همچون استراحت رفع نشود باید در اولین فرصت به پزشک مراجعه شود. در صورتی که هر یک از نشانه های زیر در افراد دیده شد، باید سریعا برای درمان اقدام شود:

تار شدن دید هنگام بارداری همراه با سر درد
اختلال در تکلم و تار شدن دید
به وجود آمدن تاری ناگهانی
تار شدن یک چشم

درمان تاری دید

درمان تاری دید تحت تاثیر علت آن است. اگر تاری دید ناشی از آب مروارید، عیوب انکساری(دوربینی، نزدیک بینی، آستیگماتیسم) باشد، می توان دید فرد را با عینک طبی، لنز تماسی و جراحی های جزئی اصلاح کرد. تاری دید اگر به موجب بیماری های ذکر شده باشد باید اول آن ها را رفع کرد، تا تاری دید هم درمان شود. روش هایی که برای درمان تاری دید وجود دارد بستگی به شدت و ضعف این عارضه دارد که با چه روش درمانی بهتر نتیجه خواهد گرفت.