بلاگ

اخبار جدید و به روز دنیای تکنولوژی

image

بیماری که در آن چشم ها صورتی می شوند!

توسط چشم یار | 28 سپتامبر 2022

خلاصه آنچه در این مقاله به آن می پردازیم:

بیماری چشم صورتی چیست؟

چشم صورتی چه علائمی دارد؟

علل بروز چشم صورتی

 

مدت زمان مطالعه:3 دقیقه

 

چشم صورتی

تا حالا شده سفیدی چشم هاتون به یک حالت غیر عادی به قرمز تغییر پیدا بکند؟ بیماری چشم صورتی در واقع التهاب یا عفونت غشای شفاف پوشاننده قسمت سفید کره چشم است که به آن التهاب ملتحمه هم گفته می شود. این بیماری باعث قرمز یا صورتی شدن قسمت سفید چشم می شود. چشم صورتی معمولا به دلیل ورود باکتری یا ویروس به چشم، واکنش آلرژیک، و حتی مجرای ناقص نوزادان ایجاد می شود. این بیماری ممکن است تحریک کننده و یا مسری باشد. اما به ندرت بینایی افراد را تحت درگیر می کند. تشخیص و درمان به موقع می تواند به محدود شدن شیوع آن کمک کند.

علائم چشم صورتی

شایع ترین علائم چشم صورتی عبارتند از:

  • قرمزی در یک یا هر دو چشم
  • خارش در یک یا هر دو چشم
  • ترشحاتی که در یک یا هر دو چشم در طول شب ایجاد می شود و ممکن است مانع از باز شدن چشم یا چشم ها در هنگام صبح شود.
  • آبریزش چشم

علل چشم صورتی

چشم صورتی ممکن است به دلایل مختلف ایجاد شود که شامل موارد زیر هستند:

  • عفونت باکتریایی و ویروسی

چشم صورتی ویروسی و باکتریایی می توانند همراه با سرماخوردگی یا علائم عفونت تنفسی مانند گلودرد ایجاد شوند. استفاده از لنزهای تماسی که به درستی تمیز نمی شوند نیز باعث عفونت باکتریایی می شوند. هر دو نوع التهاب ویروسی و باکتریایی مسری بوده و از طریق تماس مستقیم یا غیر مستقیم با ترشحات چشم افراد آلوده منتقل می شود.

  • ورم ملتحمه آلرژیک

التهاب ملتحمه آلرژیک هر دو چشم را تحت تاثیر قرار داده و ممکن است در پاسخ به مواد آلرژی زا مانند گرده گل رخ دهد. بدن افراد در پاسخ به مواد حساسیت زا، آنتی بادی ایمونوگلوبولین تولید می کند. این آنتی بادی، سلول های خاصی به نام ماست سل را در مخاط چشم و مجاری هوایی تحریک کرده تا مواد التهابی از جمله هیستامین آزاد شود. ترشح هیستامین در بدن می تواند تعدادی از علائم و نشانه های آلرژی را مانند چشم قرمز یا صورتی ایجاد کند.

  • ورم ملتحمه ناشی از تحریک

تحریک ناشی از از مواد شیمیایی یا ورود جسم خارجی به چشم نیز می تواند باعث التهاب ملتحمه شود. گاهی اوقات تمیز کردن چشم برای از بین بردن مواد شیمیایی یا خارج کردن جسم خارجی، باعث قرمزی و تحریک چشم می شود. علائم و نشانه های چشم صورتی ناشی از تحریک شامل آبریزش چشم و ترشحات مخاطی است.