بلاگ

اخبار جدید و به روز دنیای تکنولوژی

image

آیا هدست های واقعیت مجازی برای چشمان ما مضر هستند؟

توسط چشم یار | 18 اکتبر 2022

خلاصه آنچه در این خبرنامه به آن می پردازیم:

واقعیت مجازی چیست؟

مزایا و معایب VR

علت سردرد پس از استفاده هدست های واقعیت مجازی چیست؟

مدت زمان مطالعه:3 دقیقه

 

واقعیت مجازی چیست؟

 واقعیت مجازی به جنبه ای از واقعیت گفته می شود که هم ایده آل و در عین حال واقعی است. فیلسوف فرانسوی دلوز در تعریفی که از مجازی دارد آن را در تقابل با واقعیت می داند نه مخالف آن. شاید بهتر باشد دنیای مجازی را با دنیای فیزیکی، جهان طبیعی یا جهان مادی مقایسه کنیم. آواتار تعریف جهان های مجازی را از سایر فناوری ها جدا می کند. در واقع تجربه مواجه با جهان را آواتار در اختیار کاربر قرار می دهد. VR فناوری است که این اجازه را به افراد می دهد، تعاملی با محیط های شبیه سازی شده کامپیوتری داشته باشند. این محیط ها دنیای واقعی را برای اهداف آموزشی، درمانی، بازی و تفریح به تصویر می کشد. بیشتر سیستم های واقعیت مجازی به شکل بصری بر روی صفحه نمایش کامپیوتر یا هدست مخصوص ارائه می شود.

افرادی که مبتلا به آمبلیوپی، استرابیسم یا شرایطی که مانع از تمرکز، درک عمق یا دید طبیعی سه بعدی می شود باشند، ممکن است اثرات سه بعدی هدست های VR را تجربه نکنند. البته بدین معنا نیست که هدست های VR دلیل اختلالات بینایی باشند. افرادی که اختلالات بینایی دارند ممکن است بیشتر دچار سردرد و خستگی چشم شوند. توجه داشته باشید که اگر برای اصلاح عیوب انکساری یا اختلالات چشم از عینک استفاده می کنید، هنگام استفاده از هدست واقعیت مجازی عینک خود را روی آن نگه دارید.

 مزایا و معایب VR 

 مزایا VR

هدست ها به افرادی که ناهنجاری های بینایی پایین دارند کمک می کند تا بینایی خود را دوباره به دست آورند. هدست های واقعیت مجازی برای بهبود هماهنگی چشم، درک عمق، هماهنگی چشم و دست استفاده می شوند. همچنین در صورت ابتلا به آمبلیوپی (تنبلی چشم) استفاده صحیح از هدست­های VR می تواند به وضوح بینایی کمک می کند.

معایب VR

استفاده از هدست های واقعیت مجازی ممکن است مشکلاتی مانند، حالت تهوع یا سرگیجه برای کاربر ایجاد کند. یکی از مشکلات رایج استفاده از هدست های واقعیت مجازی خستگی و درد چشم است. زمانی که کاربر از واقعیت مجازی استفاده می کند، با فشار آوردن به چشم سعی دارد روی تصویری که می بیند تمرکز کند. اما در عمل کاری که انجام می دهد تمرکز چشم بر روی صفحه نمایش پیکسلی است.

علت سردرد و چشم درد پس از استفاده هدست های واقعیت مجازی چیست؟

 هدست های واقعیت مجازی پردازش اطلاعات بصری را به طور طبیعی از مغز و چشم ها نمی خواهند. در حقیقت مغز باید عملکرد طبیعی خود را کنار بگذارد تا بفهمد صفحه های واقعیت مجازی چه چیزی به آن می گوید.

خستگی چشم

خستگی چشم فقط هنگام استفاده از هدست های واقعیت مجازی اتفاق نمی افتد. فشار چشم در واقع نوعی خستگی است. هر گونه ناراحتی چشمی  که ناشی از تمرکز چشم ها بر روی یک شی یا اشیا برای مدت زمان طولانی باشد، فشار چشم نامیده می شود. علت خشک شدن چشم و خستگی ناشی از آن، کم تر پلک زدن هنگام استفاده از صفحات دیجیتال است. این تمرکز چشم بر اشیا می تواند هنگام نگاه کردن به صفحات دیجیتال مانند، لپ تاپ، کامپیوتر و گوشی همراه باشد یا  رانندگی برای مدت طولانی.

فشار چشم بیماری جدی نیست و اغلب به راحتی درمان می شود. برای درمان فشار چشم فقط کافی است برای مدت کوتاهی به چشم و مغز فرصت استراحت دهید. در بعضی موارد فشار چشم نشانه ای از یک بیماری جدی تر چشم است.