بلاگ

اخبار جدید و به روز دنیای تکنولوژی

image

آلرژی چشم

توسط چشم یار | 28 سپتامبر 2022

خلاصه آنچه که در این خبرنامه به آن می پردازیم:

آلرژی چشمی چیست؟

علت بروز آلرژی چشم

علائم آلرژی چشم

انواع آلرژی چشم

راه های درمان آلرژی چشم

 

مدت زمان مطالعه: 10دقیقه

آلرژی چشمی

چشم های ما در فصل های مختلف با بو کردن گل و گیاه خاص یا استفاده از لوازم آرایشی حساسیت نشان می دهد و این جمله رو تکرار می کنیم که "یک چیزی توی چشمم هست" یا حتی "چشمم به خارش افتاده" در صورتی که چیزی داخل چشم نیست و بیشتر آزار دهنده است که معمولا با قرمزی، آبریزش چشم، خارش چشم ها همراه است.

آلرژی چشمی که به آن حساسیت متحمله نیز گفته می شود در واقع نوعی واکنش ایمنی مضر است. سیستم ایمنی بدن انسان در مقابل ویروس ها و باکتری ها از خود محافظت می کند و زمانی که چشم با  مواد محرک و خارجی تماس پیدا می کند دستگاه ایمنی بدن آن ها را شناسایی و شروع به تولید مواد شیمیایی می کنند  به طور کلی، از خود واکنش دفاعی نشان می دهد که برای بدن مضر بوده حتی ممکن است باعث زخم بینایی هم بشود

علت بروز آلرژی چشمی

همان طور که گفته شد آلرژی چشمی ممکن است از حساسیت فصلی یا استفاده از لوازم آرایشی و دارو های خاص باشد اما این نکته را درنظر داشته باشید که این بیماری ممکن است همراه با بیماری های آلرژی زا دیگری مانند تب یونجه و اگزما (درماتیت) و آسم بروز پیدا کند حتی بعضی اوقات آلرژی چشمی را با عفونت هایی مثل چشم صورتی اشتباه گرفته می شود.

به طور خلاصه، هر گونه محرکی مانند محیطی، عفونی یا نتیجه عوامل انسانی باعث بروز حساسیت چشمی در فرد می شود.

علائم آلرژی چشمی

نتیجه واکنش سیستم دفاعی بدن به آلرژن ها، شامل التهاب متحمله چشم می شود. این کار باعث بزرگتر شدن رگ های خونی می شود و سفیدی چشم فرد به رنگ قرمز تغییر می کند و معمولا آلرژی چشم با علائم زیر همراه می باشد:

  • ترشحات آبکی و شفاف از چشم
  • قرمزی چشم
  • تاری دید
  • درد چشم
  • خارش
  • سوزش

انواع آلرژی چشمی

  • ورم ملتحمه آلرژیک:

یکی از شایع ترین نوع حساسیت چشمی است. اصلی ترین علت بروز این عارضه قرار گرفتن در معرض گرده هاست که این عارضه معمولا فصلی بوده و همراه با تب یونجه بروز پیدا می کند حتی ممکن است در محیط های بسته مثل گرد و غبار، کپک ها و حیوانات خانگی باعث بروز این عارضه چشمی شوند.

  • ورم ملتحمه با درماتیت آتوپیک:

این عارضه باعث التهاب و قرمزی هر دو چشم پلک های شما می شود. و ترشحات زیادی از چشم خارج  می شود، و گاهی اوقات پلک شما پوسته پوسته می شود. امکان ابتلا این عارضه در مردان (حتی در سنین 30 تا 50 ساله) 3 برابر بیشتر از زنان بوده و در اواخر نوجوانی در فرد اتفاق بی افتد.

  • کراتوکنژ نکتیویت بهاره:

این عارضه در اواخر بهار، بیشتر در مناطق گرم و خشک و بادخیز شایع است. و خطر ابتلای مردان در سن نوجوانی 3 برابر بیشتر از زنان است. در اثر ابتلا به این بیماری فرد احساس خارش شدید، حساسیت به نور خورشید، ترشح مایعات از چشم، حتی احساس می کنند که پلک ها حالت افتادگی گرفته اند.

  • کونژنکتیویت با پاپی های غول آسا وابسته به لنزهای تماسی:

از برآمدگی بزرگ در زیر پلک بالایی شناخته می شود این برآمدگی در نتیجه تماس جسم خارجی با چشم بوده است مانند لنز تماسی. یکی دیگر از عواملی که می تواند احتمال بروز این عارضه را افزایش دهد، خوابیدن با این لنزهای تماسی است.

  • حساسیت لنز های تماسی:

این حساسیت چشمی در نتیجه تماس پلک چشم ها با آلرژن های خاصی مانند محصولات مراقبت از چشم، لوازم آرایشی، کرم های بدون نیاز به نسخه، و حتی محلول های لنز تماسی اتفاق می افتد. زنان ممکن است بیشتر از دیگران به این عارضه پلک چشمی مبتلا شوند.

راه های درمان آلرژی چشمی

خیلی از افراد در در صورت بروز حساسیت های چشمی، خودشان با محصولات مراقبتی چشم بدون نیاز به نسخه پزشک درمان می کنند. مهم ترین نکته برای درمان خانگی شست و شوی چشم ها با آب یا شیر و پاک کردن آلرژن ها از سطح چشم از طریق محلول شستشو دهنده است.

اما بعضی اوقات درمان های خانگی باعث بهبود نمی شود و خارش و سوزش چشم باقی می ماند در آن صورت ممکن است بینایی فرد به خطر بیفتد و عوارض جبران ناپذیری به جا بگذارد پس بهتر است به یک پزشک یا متخصص مراجعه کنید که معمولا دارو های زیر را تجویز می کنند:

  • قطره های چشمی آنتی هیستامین
  • قطره های چشمی ضد احتقان