بلاگ

اخبار جدید و به روز دنیای تکنولوژی

image

آستیگمات بعد از عمل آب مروارید

توسط چشم یار | 8 اکتبر 2022

خلاصه آنچه که در این خبرنامه به آن می پردازیم:

بازگشت آستیگماتیسم بعد از جراحی آب مروارید

مقایسه آستیگماتیسم ایجاد شده پس از عمل جراحی فیکو و خارج کپسولی آب مروارید

 

 مدت زمان مطالعه: 3 دقیقه

 

بازگشت آستیگماتیسم بعد از جراحی آب مروارید

از شایع ترین اعمال جراحی در دنیا می توان به جراحی آب مروارید اشاره کرد. تلاش گسترده محققان چشم پزشکی بر پایه ایجاد شیوه هایی با کیفیت بهتر در دهه های اخیر چشم گیر بوده است. امروزه تکنیک فیکوامولسیفیکاسیون با استفاده از امواج اولتراسوند و لیزر برترین روش جراحی آب مروارید است. همچنین زدن بخیه و ایجاد آستیگماتیسم تقریبا به صفر رسیده است. اما به علت هزینه بالا و در دسترس نبودن وسایل مورد نیاز آن در تمامی مراکز چشم پزشکی این روش نتوانسته است جایگزین روش ECCE  شود. در روش ECCE در ناحیه لیمبوس چشم برشی حدود 110 درجه داده می شود و در انتهای عمل به صورت S  یا R  بخیه می شود. می توان گفت هر بخیه ای که به قرنیه زده می شود باعث آستیگماتیسم می شود. در مواردی که بخیه به صورت S  زده می شود، میزان آستیگماتیسم بیشتر می باشد. دید فرد پس از جراحی آب مروارید ارتباط شدیدی  با آستیگماتیسم ایجاد شده در اثر زدن بخیه دارد. روش های جراحی به سمت می روند که از حداقل بخیه یا به طور کلی از هیچ بخیه ای استفاده نشود و یا به نحوی بخیه ها زده شود که آستیگمات کمتری ایجاد نماید.

کراتومتری قرنیه، بیش ترین اثرپذیری را از برش های جراحی آب مروارید دارد. اندازه برش یکی از عوامل مهم  در میزان آستیگماتیسم بعد از عمل است. برای مثال  از دو نوع برش قرنیه ای ( 3.2 میلی متری) و صلبیه ای (5.5 میلی متر) برای دو لنز تاشدنی و با اپتیک کوچک( 5.5 میلیمتر) استفاده کردیم. در برش قرنیه ای (3.2 میلی متری) میزان آستیگماتیسم بعد از سه ماه به طور میانگین 0.25 دیوپتر افزایش یافت.

مطالعات زیادی در مورد آستیگماتیسم ناشی از جراحی انجام شده اند ولی عوامل موثر در میزان آستیگماتیسم بعد از جراحی آب مروارید متعدد هستند. برخی از عوامل عبارتند از: سن، آستیگماتیسم قبل از عمل، نوع برش، اندازه برش، محل برش، نوع عمل، زدن یا نزدن بخیه، نوع بخیه.

 مقایسه آستیگماتیسم ایجاد شده پس از عمل جراحی فیکو و خارج کپسولی آب مروارید

زمانی که آب مروارید قبل از سن 55 سالگی اتفاق افتد، در بیشتر مواقع کاتاراکت زیر کپسول خلفي ایجاد می شود. معمولا شیوع آن در زنان نسبت به مردان بیشتر و این نسبت 20 به 3 می باشد. در جراحی آب مرواريد، عدسی به روش داخل کپسولی (ICCE) یا خارج کپسولی (ECCE) از چشم خارج می شود که در نوع داخل کپسولی عدسی به طور کامل همراه با کپسول قدامی و خلفی خارج می شود. همچنین  امروزه در اکثر مراکز  این روش در حال منسوخ شدن است. فیکو یک روش خارج کپسولی است که با روش معمول و قدیمی خارج کپسولی متفاوت است. هر چند که انتخاب نوع عمل بستگی به تجهیزات در دسترس، تجربه و مهارت جراح دارد. میانگین آستیگمات  بعد از عمل فیکو در مقایسه با روش خارج کپسولی اختلاف معني داري نشان می دهد و افزایش تیزبینی بعد از عمل فیکو نسبت به خارج کپسولی سریع تر و آستیگمات کمتر می باشد.