بلاگ

اخبار جدید و به روز دنیای تکنولوژی

image

آبریزش بیش از حد

توسط چشم یار | 8 اکتبر 2022

خلاصه آنچه در این خبرنامه به آن می پردازیم:

آبریزش بیش از حد یا اپی فورا چیست؟

وضعیت نامناسب پلک ها

علائم آبریزش چشم و ریزش اشک 

مدت زمان مطالعه: 5 دقیقه

 

آبریزش بیش از حد یا اپی فورا چیست؟

بدن برای مرطوب نگه داشتن چشم‌ها و کمک به حذف هر گونه اجسام خارجی اشک تولید می‌کند. اما هنگامی که بدن بیش از اندازه اشک تولید می‌کند، یا تخلیه اشک تحت تاثیر قرار گیرد، نتیجه‌ی آن آبریزش شدید چشم‌ها خواهد بود. در حالی که آبریزش چشم لزوماً مضر نیست، اما می‌تواند آزار دهنده باشد. اصطلاح پزشکی برای آبریزش چشم، اپی فورا است که به زبان ساده به معنای افزایش اشک است. اپی فورا دلایل بسیاری دارد و راه‌های بسیاری برای تسکین علائم آن وجود دارد. در قسمت بالا و بیرونی هر چشم یک غده کوچک به نام غده اشکی است. این غده به طور مداوم مقادیر کمی اشک تولید می‌کند. هنگام پلک زدن، پلک جهت مرطوب نگه داشتن چشم اشک را در جلوی چشم پخش می‌کند.‌ اشک از کانال‌های کوچکی (کانالیکول) در سمت داخل چشم وارد کیسه اشکی می‌شود. سپس از اینجا از طریق یک کانال به نام مجرای اشکی به داخل بینی جاری می‌شود.

وضعیت نامناسب پلک ها، التهاب یا انسداد مجرای خروج اشک از علل اپی فورا هستند.

وضعیت نامناسب پلک ها

تریشیازیس، یک ناهنجاری شایع پلک که در آن مژه ها به سمت چشم رشد می کنند ممکن است دلیل اپی فورا باشددلیل دیگر می تواند آنتروپیون باشد، جایی که پلک ها به سمت داخل می چرخند و باعث ساییدگی مژه ها و پوست روی یکدیگر و در نتیجه تحریک می شود.

اپی فورا یا ریزش اشک، علامت رایج بسیاری از بیماری های چشمی است که می تواند از پلک، بخش قدامی یا سیستم اشکی منشاء بگیرد. بیشتر این شرایط بینایی را تهدید نمی کند، اما بیماران اغلب پارگی را یک مشکل جدی می دانند که باعث تاری دید، ناراحتی چشمی، تحریک پوست و خجالت اجتماعی می شوداز آنجایی که علت اپی فورا چند عاملی است، جستجوی سرنخ هایی در شرح حال و معاینه فیزیکی برای اشاره به منبع مشکل مهم است

Epiphora، همچنین به عنوان چشم های آبکی شناخته می شود، وضعیتی است که با ریزش بیش از حد چشم و سرریز مداوم اشک بر روی صورت مشخص می شود. Epiphora می تواند یک مشکل بسیار آزاردهنده باشد. بسیاری از بیماران مبتلا به این عارضه می گویند که به نظر می رسد مدام گریه می کنند. سرریز بی وقفه اشک روی صورت می تواند باعث تحریک و حتی تخریب پوست پلک شود. علاوه بر این، پارگی نیز می تواند باعث انحراف بینایی شود و اغلب رانندگی را دشوار و حتی خطرناک می کند. علاوه بر این می تواند تأثیر روانی داشته باشد و افراد را در جمع و در محل کار خودآگاه کند.

علائم آبریزش چشم و ریزش اشک عبارتند از:

  • احساس وجود جسم خارجی در چشم
  • چشم درد، در صورت ضربه خوردن
  • چشم‌های قرمز و خونی
  • کاهش تیزی دید
  • ترشح از چشم
  • سوزش چشم‌ها
  • خارش چشم‌ها
  • تورم پلک
  • عطسه